Boloș, mesaj pentru firmele care NU folosesc e-Factura! Ministrul Finanţelor Publice a anunțat, în cadrul unei conferinţe organizate de News.ro, că joi Ministerul va avea primele „semnale cu privire la indicatorii anti-fraudă şi de evaziune fiscală” în urma implementării modulului e-Factura.
Ministerul anunţă că au fost înregistrate 40 de milioane de facturi de la începutul anului.
În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu se sancţionează. Perioada aceasta s-ar putea prelungi, după cum ne lasă să înțelegem ministrul Marcel Boloș.
Boloș: “Acest proiect de digitalizare pe care îl impune modulul e-Factura este un proiect de ţară comun”
„Luăm în calcul extinderea până cel mult la sfârşitul lunii iunie a perioadei în care nu se vor aplica amenzi. Eu cred că acest proiect de digitalizare pe care îl impune modulul e-Factura este un proiect de ţară comun, pentru toată lumea, şi el trebuie susţinut. Într-adevăr, avem loc de îmbunătăţire în ceea ce înseamnă operaţionalizarea lui. (…)
În această săptămână, am lansat e-Factura simplificat. (…) Din cursul zilei de astăzi avem primele date şi primele semnale cu privire la indicatorii anti-fraudă şi de evaziune fiscală pe care nu-i dorim. Vom lua cea mai bună măsură pentru ca în continuare – noi îi respectăm pe care îşi plătesc impozitele şi taxele – dar trebuie să găsim o modalitate prin care să aducem la suprafaţă economia reală”, a afirmat ministrul Finanţelor Publice în cadrul celei de-a doua ediţii a conferinţei „Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României pe 2024” organizate de News.ro.
Boloș: “Nu, nu mai putem merge aşa!”
Ministrul Boloș a subliniat că în modulul e-Factura există „indicatori specifici” pentru identificarea lanţurilor de firme care încearcă eludarea plăţii către bugetul de stat.
„Ce nu se ştie este că în proiectul de Ordonanţă care sper să intre săptămâna viitoare, a fost în dezbatere publică, cu reorganizarea ANAF, se vor reînfiinţa, sau înfiinţa structurile judeţene de anti-fraudă.
E foarte important ca activitatea economică ilicită să nu fie combătută din birourile regionale, adică de la distanţă. Nu, nu mai putem merge aşa! Trebuie să fie echipele prezente la faţa locului pentru ca cei care sunt certaţi cu legea din acest punct de vedere să fie şi puşi la punct. Dar respectul nostru rămâne pentru cei care şi plătesc impozitele şi taxele şi chiar nu vreau să-i deranjăm şi să avem o atitudine faţă de ei necinstită”, mai spune Boloş.
Boloș: “Este o dovadă de bună credinţă din partea noastră”
Ministrul Finanţelor a precizat de asemenea că se ia în calcul prelungirea termenului de la care se vor aplica amenzi celor care nu folosesc modulul informatic implementat la nivelul ANAF.
„Luăm în calcul extinderea până cel mult la sfârşitul lunii iunie a perioadei în care nu se vor aplica amenzi. Este o dovadă de bună credinţă din partea noastră”, a adăugat Marcel Boloş. Evenimentul „Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României pe 2024”, aflat la a doua ediţie, este organizat de Agenţia de presă News.ro, în parteneriat cu Team Innovation Media şi Agenţia de PR şi comunicare Plurivox.
Cine trebuie să utilizeze e-Factura?
E-factura este reglementată de Legea 139/2022, respectiv OUG 41/2022, și se aplica doar pentru anumite categorii de tranzacții (comercializare bunuri cu risc fiscal ridicat, relații comerciale cu instituții de stat, unitățile de cazare care acceptă plata cu tichete de vacanță). Începând cu 1 ianuarie 2024, e-Factura devine obligatorie pentru restul relațiilor comerciale.
• Toți operatorii economici în relațiile comerciale B2B și B2G, care se desfășoară pe teritoriul României
• Operatorii economici care au tranzacții cu societăți nerezidente în România dar care au locul livrării sau prestării serviciului pe teritoriul României
Ce înseamnă B2B, B2G și B2C?
• Business to Business (B2B) – relații comerciale cu alte companii – se aplică e-Factura începând cu 1 ianuarie 2024
• Business to Government (B2G) – relații comerciale cu instituții de stat – se aplică e-Factura din iulie 2022
• Business to Client (B2C) – relații comerciale cu persoane neimpozabile (persoane fizice) – pentru acestea nu se aplică e-Factura
Care este termenul pentru transmiterea e-Facturilor?
• e-Factura se transmite în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, dar nu mai mult de 5 zile lucrătoare de la data prevazută pentru emiterea facturii (Atenție la termenul de facturare a bunurilor livrate și/sau serviciilor efectuate de la 15 a lunii următoare!)
• Termenul de 5 zile este valabil doar pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, urmând să fie eliminat după 1 iulie 2024
• În această perioadă facturile pot circula și în format normal sau tradițional (pdf, excel, etc)
Ce se va întâmpla după 1 iulie 2024?
• Se elimină termenul de 5 zile pentru transmiterea e-Facturilor
• Facturile vor putea circula doar în format e-Factura
• Facturile transmise în alte formate către parteneri nu vor fi considerate documente fiscale
• Facturile înregistrate în contabilitate nu vor fi considerate deductibile (inclusiv TVA-ul aferent), dacă nu vor fi descărcate din SPV și nu vor conține sigiliul ANAF
Toți operatorii economici vor fi obligați să se înscrie în sistemul RO e-Factura prin depunerea declarației 084?
• Nu este necesară înregistrarea în sistemul RO e-Factura prin intermediul D084
• Pentru accesarea sistemului sunt necesare certificatul digital calificat (semnătura electronică) și contul SPV
Cum și de unde obțin semnătura electronică?
Certificatul digital calificat pentru semnătura electronică se obține de la unul dintre furnizorii de certificare acreditați în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
Cum înrolez semnătura electronică la ANAF?
• Documentul de confirmare se descarcă de pe portalul ANAF, se completează și se transmite pe e-mail la furnizorul certificatului digital.
• După primirea documentului de confirmare, semnat de furnizorul certificatului, se poate face înscrierea în Spațiul Privat Virtual.
Atenție:
• Cu o singură semnătură electronică și cu un singur document de confirmare se poate deschide cont SPV pentru mai multe societăți.
• Dacă persoana deținătoare de semnătură electronică nu este administrator/asociat în firma pentru care se deschide contul în Spatiul Privat Virtual, aceasta va avea nevoie obligatoriu de procură notarială de la administrator.
Semnătura electronică trebuie să fie pe numele contabilului sau al administratorului?
• Semnătura electronică poate fi emisa pe numele oricui din cadrul entității juridice
• Contul SPV poate fi accesat doar în baza unei procuri notariale de la administrator/președinte/membru fondator/titular
Trebuie să am cont de SPV dacă nu fac parte din categoria contribuabililor obligați să emită e-Factura?
• Da, deoarece vor trebui descărcate facturile primite de la furnizori și pentru că toată corespondența se va realiza prin intermediul contului SPV (corecții, anulări, stornări facturi)
Cum se deschide contul în Spațiul Privat Virtual?
- Pe site-ul www.anaf.ro la secțiunea Servicii online/Spațiu privat virtual/Înregistrare/Înrolare persoane fizice/juridice și alte entități fără personalitate juridică în Spațiul Privat Virtual/Înregistrare utilizatori persoane și alte entități fără personalitate juridică/Înregistrare utilizatori cu certificat digital.
Se completează infomațiile solicitate în pagina care se deschide.
În 1-3 zile lucrătoare urmează să primiți pe e-mail confirmarea aprobării contului de SPV sau refuzul, dacă este ceva în neregulă. După primirea confirmării, se va putea accesa contul de SPV.
Care sunt sancțiunile ce se aplică în situația netransmiterii în termen a e-Facturilor?
• Pentru perioada ianuarie – martie 2024 nu se aplică sancțiuni
• Pentru perioada aprilie – iunie 2024 sancțiunile sunt următoarele:
Amenda între 5.000 și 10.000 lei pentru marii contribuabili
Amendă între 2.500 și 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii
Amendă între 1.000 și 2.500 lei pentru contribuabilii mici, ONG, PFA
Începând cu 1 iulie 2024 aceste sancțiuni vor fi eliminate
- Nu vor mai fi penalizați emitenții facturilor – vor fi penalizați beneficiarii facturilor, respectiv cei care vor înregistra în evidența contabilă facturi neprimite prin sistemul RO e-Factura.
- Facturile înregistrate în forma tradițională NU vor fi considerate documente fiscale deductibile.
- Cuantumul amenzii va fi o sumă egală cu valoarea TVA-ului dedus din factura înregistrată în contabilitate dar nu a fost descărcată din SPV și nu conține sigiliul ANAF.
Pentru contribuabilii nerezidenți, înregistrați în scopuri de TVA în România, rămân în vigoare sancțiunile aplicabile în perioada aprilie – iunie 2024, și după 1 iulie 2024.
CITIȚI ȘI: