Potrivit unei analize Bloomberg, preluată de Agerpres. investigaţia anunţată de Comisia Europeană cu privire la importurile de automobile electrice chinezești ieftine în blocul comunitar va scoate la iveală o situaţie ironică.
Astfel, nici un producător auto nu a profitat mai mult de costurile reduse din China pentru a produce vehicule cu emisii zero așa cum a făcut-o grupul francez Renault.
Astfel, în Europa nu există mașini chinezești electrice mai ieftine decât Dacia Spring care, deși poartă sigla mărcii românești, este produs tot în China.
Cât costă Dacia Spring în Europa?
De mai mulţi ani Renault promovează Dacia Spring drept cea mai accesibil automobil electric de pe piața din Europa. Modelul urban cu emisii zero produs în provincia chineză Hubei are un preţ de pornire de 20.800 de euro în Franţa sau 15.800 de euro dacă se ia în calcul şi subvenţia oferită de statul francez.
Pe piața locală, Spring-ul costă de la 22.450 de euro, însă dacă este achiziționat prin programele de finanțare Dacia Finance și Programul Rabla Plus, modelul are un preț de pornire de 8.990 de euro. În Germania, modelul care poartă sigla Dacia costă 22.750 de euro, iar în Italia 21.450 de euro.
În schimb, în China, modelul Renault City K-ZE, echivalentul Spring-ului pentru această piață, are un preț de pornire de aproximativ 7.900 de euro. Prețul unei mașini diferă în funcție de piață și de strategia constructorului, însă această diferență uriașă, de aproape 300%, este greu de justificat doar prin caroseria ranforsată, taxele vamale și costurile de transport.
Marca Dacia a înregistrat vânzări în creştere cu 24% în prima jumătate a acestui an, ajungând la peste 345.000 de unităţi comercializate la nivel mondial. De asemenea, modelul Dacia Spring a fost vândută în peste 27.000 de exemplare în Europa în semestrul I din 2023.
Ce spune președintele Comisiei Europene?
BYD nu este singurul constructor chinez care dă dovadă de reţinere în loc să reducă preţurile în cursa pentru volume de vânzări. Automobilele produse de alte mărci chineze, precum MG, Polestar şi Nio, se vând la preţuri mai mari pe principalele pieţe europene decât în China. Acesta reprezintă un posibil contraargument pentru cei care au aplaudat-o pe Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene, când a anunţat demararea unei investigaţii asupra importurilor de automobile electrice ieftine din China.
„Pieţele globale sunt acum inundate de vehicule electrice chinezeşti ieftine, al căror preţ scăzut este menţinut în mod artificial prin subvenţii guvernamentale masive. Europa este deschisă concurenţei, nu unei nivelări în jos. Trebuie să ne apărăm împotriva practicilor neloiale”, a declarat von der Leyen în discursul anual privind starea Uniunii Europene, susţinut în Parlamentul European, reunit în sesiune plenară la Strasbourg.
În analiza Bloomberg sunt oferite câteva exemple ale diferenţelor considerabile de tarife percepute de producătorii chinezi la automobilele cu emisii zero exportate în Europa şi tarifele practicate pe piaţa chineză.
Cât costă modelele chinezești în China vs cât costă în Europa
Spre exemplu, modelul BYD Dolphin se vinde în Franţa cu 28.990 de euro în timp ce în China costă 116.800 de yuani, adică 15.200 de euro.
De asemenea, un model MG ZS se vinde în Germania cu 31.310 de euro, pe când în China are un preț de 119.800 yuani (15.600 de euro). Modelul Zeekr X se vinde pentru 44.990 de euro în Germania şi pentru 189.990 de yuani (24.700 de euro) în China. Modelul Polestar 2 se comercializează în Germania la un preț de pornire de 48.990 de euro şi la 299.800 de yuani (38.900 de euro) în China.