La început părea doar un film distractiv, dar cei din spatele lui au intuit ce uragan al profitului va declanșa. Pelicula „Barbie” a creat un fenomen – „Barbiemania”, dar succesul comercial nu a ajutat la o evoluție „pe bune”.
„Sunt super fericită că a primit premii filmul Oppenheimer. Mi s-a părut cel mai bun film dintre cele 1000 văzute anul trecut și m-am temut că n-o să ia niciun premiu pentru că era mai complicat de urmărit. Să vedem ce o să se întâmple și la Oscaruri, ce-i drept”, a spus criticul de film Irina Margareta Nistor la un post de radio.
„Deci aici m-au ascultat pe mine, i-am zis domnule, să ia Cillian Murphy pentru Cel mai bun actor într-un film – dramă și să-i dea lui Robert Downey jr pentru Cel mai bun actor în rol secundar într-un film – dramă. Adevărul este că sunt personaje principale amândouă. Era o mică trișerie, dar oricum meritau amândoi. M-am bucurat teribil cine și ce a luat”, a mai completat Nistor.
„Barbie a luat premiu pentru că a fost cel mai vândut film. Și în România a fost tot cel mai vândut film. Dar ce se întâmplă, exact ca la Teambuilding, cum ajunge să fie semi-gratis, adică să-l vedem de acasă, toată lumea îi găsește toate defectele. Până atunci lumea își plătește bilet. Deci, aș vrea dacă găsim defectele să o facem atunci când și plătim biletul”, a conchis criticul de film.
Barbiemania: Secretul comercial
La început părea doar un film distractiv, dar cei din spatele lui au intuit ce uragan al profitului va declanșa: Pelicula „Barbie” a contribuit în mod direct cu peste 80 de milioane de lire sterline la economia britanică şi a creat 685 de locuri de muncă, potrivit noilor date declarate de studioul Warner Bros și relatate de The Guardian.
Studioul hollywoodian a fost una dintre numeroasele organizaţii care au prezentat dovezi scrise în cadrul unei anchete a comisiei parlamentare privind industria britanică de film şi televiziune, care are ca scop “să investigheze ce trebuie făcut pentru a menţine şi a îmbunătăţi Marea Britanie ca destinaţie globală pentru producţie şi cum poate fi cel mai bine sprijinit sectorul producţiei independente de film”.
În prezentarea sa, Warner Bros a descris “Barbie”, care a fost filmat aproape în întregime în Marea Britanie, la studiourile Leavesden din Hertfordshire, ca fiind „cea mai de succes lansare în cinematografe din toate timpurile”.
Compania a adăugat: “În timpul producţiei sale în Marea Britanie, a contribuit cu peste 80 de milioane de lire sterline în cheltuieli directe pentru economia locală, a creat 685 de locuri de muncă, a implicat peste 6.000 de figuranţi, a sprijinit 754 de întreprinderi locale şi a plătit peste 40 de milioane de lire sterline în salarii locale”.
Barbiemania: Executarea cu succes a unei strategii
Celebrele păpuși Barbie chiar au dat lovitura în acest an, respectiv compania producătoare, Mattel, recunoaște că beneficiile obținute în acest an sunt enorme. Desigur, cu un substanțial implus, dat de sccesul imens al filmului “Barbie”, regizat de Greta Gerwig şi cu Margot Robbie şi Ryan Gosling în rolurile principale.
Filmul a fost un succes de vară, obţinând peste 86 de milioane de lire sterline în box office-ul britanic şi devenind „cel mai mare film din 2023”.
Mattel a adăugat că performanţa puternică a vânzărilor din acest trimestru a reflectat “executarea cu succes a strategiei noastre de a creşte afacerea Mattel cu jucării bazate pe IP şi de a ne extinde oferta de divertisment”. Directorul executiv şi preşedinte al companiei, Ynon Kreiz, spune că “cererea consumatorilor pentru produsele noastre a crescut în acest trimestru şi am continuat să depăşim industria. Rezultatele noastre au beneficiat de succesul filmului “Barbie”, care a devenit un fenomen cultural global şi a marcat o etapă importantă pentru Mattel”.
Cu toate acestea, efectul “Barbie” nu a reuşit să crească profitul global al companiei cu sediul în California, care a scăzut cu 50%, la 146,3 milioane de dolari, în parte din cauza unei facturi fiscale mai mari. Cu toate acestea, Kreiz a declarat că Mattel era bine poziţionată pentru a concura cu rivalii săi.
Barbiemania: Brandul cu cea mai mare creștere în dolari
Filmul “Barbie”, pare să stimuleze vânzările de jucării Barbie, potrivit CNN. Vânzările de jucării Barbie din SUA au crescut cu 25% în iulie și august, comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut, potrivit datelor Circana, o companie care urmărește datele de la punctele de vânzare ale retailerilor.
Aceleași date arată că Barbie este brandul cu cea mai mare creștere în dolari în ceea ce privește vânzarea de păpuși în perioada de două luni. În plus, marca Barbie a avut șase dintre cele mai bine vândute zece articole din categoria păpușilor în această perioadă.
“Barbie”, care a ajuns în cinematografe pe 21 iulie, este distribuit de Warner Bros.
Creatorul păpușilor Barbie, compania Mattel le-a spus analiștilor că are planuri mari de a extinde succesul Barbie mult dincolo de film. La 1 iunie, compania a lansat o nouă colecție de jucării, care includea păpuși Barbie și Ken, asociate cu personajele din film și o replică a Casei cu trei etaje din filmul Barbie.
Directorul general al Mattel, Ynon Kreiz, a declarat că primul val de produse asociate cu filmul s-a epuizat și că Mattel plănuiește să lanseze mai multe produse programate pentru sărbători. În esență, el a spus că Mattel a încheiat peste 165 de parteneriate cu mărci și comercianți cu amănuntul care acoperă și o serie nouă de produse, de la îmbrăcăminte la lumânări, mobilier, burgeri, paste și chiar sushi inspirat de Barbie.
Deși datele Circana nu au prezentat date privind vânzările de păpuși Barbie, Kreiz a declarat că vânzările de păpuși Barbie au crescut bine chiar înainte de lansarea filmului.
Kreiz a spus că este important de văzut cum Mattel poate menține impulsul mărcii Barbie. “Mattel va depăși vânzările ridicate de Barbie legate de filme”, a spus ea.
Algeria a interzis filmul
Oficialii algerieni sunt îngrijorați de faptul că filmul, cu Margot Robbie în rolul lui Barbie, va dăuna moralei cetățenilor. Prin urmare, Algeria a interzis popularul film, la trei săptămâni după lansarea sa în națiunea nord-africană majoritar musulmană.
Ministerul Culturii a cerut cinematografelor să retragă imediat „Barbie” – noua superproducție de la Hollywood. „Filmul promovează homosexualitatea și nu respectă credințele religioase și culturale ale Algeriei”, a declarat o sursă oficială pentru agenția de știri Reuters.
Au existat critici în lumea arabă cu privire la valorile sociale ale filmului, Kuweit interzicând Barbie săptămâna trecută pentru a proteja „etica publică”.
Barbiemania: Rozul a invadat marketingul
Filmul Barbie face furori la box-office, dând speranțe companiei Mattel de relansare a vânzărilor păpușii sale iconice. În acest caz, rozul a invadat marketingul, fapt ce presupune o schimbare de strategie în direcția divertismentului și o mulțime de produse legate de film, care deja s-au epuizat in magazine. În plus, au intervenit o serie de „evenimente” care au contribuit la viralizare.
Fenomenul Barbenheimer stârnește critici din partea japonezilor. „Vă bateți joc de războiul nuclear prin care am trecut dacă asociați Barbie cu Oppenheimer”, îi ceartă Warner Bros din Japonia pe partenerii americani.
Declarația japonezilor a venit după ce contul oficial de Twitter al filmului Barbie, un film Warner Bros, a reacționat pozitiv la mai multe meme-uri Barbenheimer făcute de fani. „Credem că reacția americanilor este una extrem de regretabilă. Luăm asta foarte în serios și cerem șefului american să reacționeze. Le cerem scuze tuturor celor care s-au simțit deranjați”, au scris japonezii de la Warner Bros tot pe Twitter.
Fanii japonezi au reacționat. Săptămâna trecută au lansat hashtag-ul #NoBarbenheimer. Warner Bros din America a refuzat să comenteze. Barbie ar trebui să apară în cinematografele din Japonia luna asta, însă o dată oficială încă nu a fost anunțată.
Fetele hotărăsc să se despartă
Dar viața nu e chiar atât de roz, după ce vezi Barbie! Fetele care nu regăsesc un Ken lângă ele, hotărăsc să se despartă. Filmul a generat până acum aproape 800 de milioane de dolari în toată lumea, și a stricat câteva sute de relații. Femeile spun pe TikTok că filmul le-a inspirat să se despartă de iubiții lor. „Îți mulțumesc, „Barbie” pentru că mi-ai dat încredere și m-ai făcut să realizez că merit mai mult!”, e numai una dintre postările fetelor.
Și un alt „motiv” care s-a viralizat: un bărbat din Marea Britanie a fost criticat după ce și-a publicat pe Reddit lista cu cele 15 cerințe pe care viitoarea lui iubită trebuie să le îndeplinească.
După un început foarte bun, cu încasări peste 337 de milioane de dolari la nivel mondial, în al doilea weekend, Barbie a rămas în continuare în fruntea box office-ului american, adăugând 93 de milioane de dolari între vineri și duminică. Vânzările de bilete pentru “Barbie” au scăzut cu doar 43% față de debut și au clasat filmul pe locul 7 din istorie în topul vânzărilor din al doilea weekend.
Barbiemania în lumea afacerilor
Succesul filmului a creat și o adevărată “Barbiemanie” în lumea afacerilor, Mattel semnând peste 167 de acorduri de colaborare pentru diverse produse. Linii speciale de produse Barbie pot fi găsite în magazinele Zara, Primark și GAP, printre altele. Crocs a produs o ediție specială a pantofilor săi, Aldo a creat pantofi cu toc, transparenți, cu brand-ul Barbie, iar Fossil o linie de ceasuri. Aceste acorduri, combinate cu succesul uriaș al filmului Barbie, ar trebui să aducă Mattel cel puțin 100 de milioane de dolari.
Prin urmare, nu este surprinzător faptul că Mattel încearcă să profite de notorietatea mărcii Barbie. O imagine a noii strategii de divertisment a Mattel a fost oferită de emisiunea TV Barbie Dreamhouse Challenge, o emisiune de îmbunătățire a locuinței care transformă case obișnuite în case Barbie, difuzată pe HGTV, cu peste 4 milioane de telespectatori. Mattel folosește o strategie similară pentru a promova alte mărci ale sale, cum ar fi mașinuțele de jucărie – cu producții TV precum Hot Wheels – Ultimate Challenge.
Valoarea brandului Barbie s-a dublat în ultimii doi ani, iar înainte de lansarea filmului a fost estimată la aproximativ 700 de milioane de dolari. Dacă trendul se menține după lansarea filmului de succes, valoarea sa poate ajunge la peste 1 miliard de dolari.