Păpuşa Barbie împlineşte 65 de ani. Pe care nu-i arată deloc, deoarece a ținut mereu pasul cu moda și cu mentalitățile. O „istorie în roz” a celebrei păpuși este prezentată într-o expoziție deschisă la Muzeul de Design din Londra.
Barbie nu e doar o păpuşă, e un fenomen, spun organizatorii expoziţiei londoneze.
Vizitatorii pot admira frumoasa păpuşă din diversele ei ipostaze, de a lungul vremii. Pentru că Barbie a ţinut mereu pasul cu moda. Dar şi cu mentalităţile socio-politice. Danielle Thom, curator expoziţie Barbie spune că „a fost o evoluţie Barbie originală, a fost imaginată ca o femeie neapărat albă şi zveltă. De-a lungul anilor, fabricantul, Mattel, a luat măsuri pentru a corecta această definiţie limitativă a frumuseţii feminine.
Cât de mult a însemnat Barbie, pentru toate generaţiile, s-a văzut şi în recenta peliculă, care a fost un succes de box office fără precedent.
Prima păpușă – Numele său întreg: Barbara Millicent Roberts
„E momentul perfect pentru această expoziţie. Semnificaţia culturală a păpuşii Barbie nu a fost nicicând aşa de mare. După filmul Barbie, s-a declanşat un adevărat fenomen. Suntem recunoscători să vedem că Barbie e recompensată prin această expoziţie unică”, a adăugat Kim Culmone, director divizia de design, Mattel. Expoziţia de la muzeul de Design din Londra va fi deschisă până în luna februarie.
De ce Barbie nu e doar o păpușă? Deoarece, după cum evidențiază și DW, Barbie este „cel mai mare influencer al tuturor timpurilor. Dacă nu știați, Mattel a înregistrat-o pe Barbie ca operă de artă. Păpușa a inspirat un portret semnat de Andy Warhol în 1986 și fotografii de William Wegman și David Levinthal. Scriitori, inclusiv A.M. Homes și Barbara Kingsolver, au folosit păpușa în ficțiunile lo
Prima păpușă Barbie, pe numele său întreg Barbara Millicent Roberts, a apărut în anul 1959, în cadrul companiei Mattel. „Inventatoarea” păpușii (și co-fondatoare a companiei Mattel) este Ruth Handler. Principala sa sursă de inspirație în crearea lui Barbie a fost păpușa Bild Lilli.
Barbara Millicent Roberts a fost prezentată prima oară pe 9 martie 1959, de către Mattel, Inc., o companie de jucării din sudul Californiei. Ruth Handler, co-fondatoarea, alături de soțul ei, Elliot, a supervizat crearea păpușii. Când Barbie și-a făcut debutul, păpușile de atunci erau, în majoritate, bebeluși. Barbie a reprezentat un fel de „păpușă aspirațională”! Nu cineva de care trebuie să ai grijă, ci cineva la care să aspiri. Mai târziu, ca răspuns la cererea consumatorilor, în 1961, Mattel l-a creat pe „accesoriul“ suprem al lui Barbie – iubitul ei, Ken.
Barbie, obiect de colecție
Mattel a înfruntat critici, în ceea ce privește proporțiile nerealiste ale lui Barbie. Prin urmare, în anii 1990 și 2000, Mattel a redus bustul lui Barbie și i-a mărit talia, iar în 2016, aceasta a primit o nouă varietate de tipuri de corp.
Încă de la prima apariție, Barbie a avut un număr amețitor de ocupații. Inițial, ea a fost fotomodel pentru adolescenți. Însă, pe măsură ce femeile au ocupat locuri de muncă din ce în ce mai vizibile, la fel a făcut și Barbie. Când consumatorii au cerut un bebeluș Barbie în 1960, Mattel nu a făcut-o mamă pe Barbie, ci a lansat un set de joacă „Barbie Baby-Sits“.
Barbie este păpușa cu mulți prieteni. Prima păpușă de culoare a lui Mattel s-a lansat în 1967, sub numele „Francie cea Colorată“, dar abia în 1980 a introdus păpușile hispanice și de culoare. Barbie nu a câștigat niciodată aprobarea autorităților musulmane. În 1995, Arabia Saudită și-a sistat vânzarile, pentru că păpușa nu a îndeplinit codul vestimentar islamic. În cele din urmă, păpuși similare, purtând hijab, au fost comercializate publicului feminin musulman.
Barbie este și un obiect de colecție extrem de popular. Pasionații sunt interesați atât de versiunile vintage, cât și de edițiile limitate pe care Mattel le lansează pentru a satisface această piață. Deși vânzările după anii 2000 nu au fost la fel de puternice în comparație cu cele din 1990, acestea se ridică în continuare la peste un miliard de dolari anual.
Și, nu în ultimul rând, ca și Moș Crăciun, Barbie este un puternic simbol al consumerismului. De aceea, potrivit unora dintre analiști, când spui Barbie, spui și marketing.

De la Barbie, la Barbiemanie
Celebrele păpuși Barbie chiar au dat lovitura în anul 2024, respectiv compania producătoare, Mattel, recunoaște că beneficiile obținute în acest an sunt enorme. Desigur, cu un substanțial implus, dat de sccesul imens al filmului „Barbie”, regizat de Greta Gerwig şi cu Margot Robbie şi Ryan Gosling în rolurile principale.
Filmul a fost un succes de vară, obţinând peste 86 de milioane de lire sterline în box office-ul britanic şi devenind „cel mai mare film din 2023”. La început părea doar un film distractiv, dar cei din spatele lui au intuit ce uragan al profitului va declanșa: pelicula „Barbie” a contribuit în mod direct cu peste 80 de milioane de lire sterline la economia britanică şi a creat 685 de locuri de muncă, potrivit noilor date declarate de studioul Warner Bros și relatate de The Guardian.
Studioul hollywoodian a fost una dintre numeroasele organizaţii care au prezentat dovezi scrise în cadrul unei anchete a comisiei parlamentare privind industria britanică de film şi televiziune, care are ca scop „să investigheze ce trebuie făcut pentru a menţine şi a îmbunătăţi Marea Britanie ca destinaţie globală pentru producţie şi cum poate fi cel mai bine sprijinit sectorul producţiei independente de film”. În prezentarea sa, Warner Bros a descris „Barbie”, care a fost filmat aproape în întregime în Marea Britanie, la studiourile Leavesden din Hertfordshire, ca fiind „cea mai de succes lansare în cinematografe din toate timpurile”.
Compania a adăugat: „În timpul producţiei sale în Marea Britanie, a contribuit cu peste 80 de milioane de lire sterline în cheltuieli directe pentru economia locală, a creat 685 de locuri de muncă, a implicat peste 6.000 de figuranţi, a sprijinit 754 de întreprinderi locale şi a plătit peste 40 de milioane de lire sterline în salarii locale”.

Brandul cu cea mai mare creștere în dolari
Filmul „Barbie”, pare să stimuleze vânzările de jucării Barbie, potrivit CNN. Vânzările de jucării Barbie din SUA au crescut cu 25% în iulie și august, comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut, potrivit datelor Circana, o companie care urmărește datele de la punctele de vânzare ale retailerilor.
Aceleași date arată că Barbie este brandul cu cea mai mare creștere în dolari în ceea ce privește vânzarea de păpuși în perioada de două luni. În plus, marca Barbie a avut șase dintre cele mai bine vândute zece articole din categoria păpușilor în această perioadă. Creatorul păpușilor Barbie, compania Mattel le-a spus analiștilor că are planuri mari de a extinde succesul Barbie mult dincolo de film. La 1 iunie anul trecut, compania a lansat o nouă colecție de jucării, care includea păpuși Barbie și Ken, asociate cu personajele din film și o replică a Casei cu trei etaje din filmul Barbie.
Directorul general al Mattel, Ynon Kreiz, a declarat că primul val de produse asociate cu filmul s-a epuizat și că Mattel plănuiește să lanseze mai multe produse. În esență, el a spus că Mattel a încheiat peste 165 de parteneriate cu mărci și comercianți cu amănuntul care acoperă și o serie nouă de produse, de la îmbrăcăminte la lumânări, mobilier, burgeri, paste și chiar sushi inspirat de Barbie.
Deși datele Circana nu au prezentat date privind vânzările de păpuși Barbie, Kreiz a declarat că vânzările de păpuși Barbie au crescut bine chiar înainte de lansarea filmului. Kreiz a spus că este important de văzut cum Mattel poate menține impulsul mărcii Barbie. „Mattel va depăși vânzările ridicate de Barbie legate de filme”, a spus ea.