În România, băncile au luat măsuri viguroase pentru a reduce riscul de fraude online. Acestea desfășoară campanii extinse și susținute cu scopul de a îmbunătăți abilitățile utilizatorilor în prevenirea fraudelor, conform platformei dreptullabanking.ro.
Băncile din România colaborează pentru prevenirea fraudelor
În calitate de reprezentant al băncilor din România, Asociaţia Română a Băncilor pune în aplicare proiectul naţional Siguranţaonline, în parteneriat cu Poliţia Română şi Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică. Mesajele au fost trimise către peste 10 milioane de utilizatori, în cadrul acestui proiect.
“Cetăţenii pot găsi informații importante despre riscurile și amenințările majore în interacțiunea cu mediul online, inclusiv pe platforma www.sigurantaonline.ro. Printre acestea se numără phishing, propunerile fals de investiții care includ clipuri alterate cu tehnologia deepfake, spoofing și multe altele“, conform platformei dreptullabanking.ro, o campanie inițiată de băncile din România.
În plus, clienţii băncilor sunt încurajați să fie atenți la mesajele informative despre fraude trimise de instituțiile financiare prin intermediul internetului, platformelor mobile, website-urilor, newsletterelor, rețelelor de socializare și prin campaniile sau conferințele organizate pentru a promova securitatea online.
Potrivit comunicatului, instituțiile de credit trimit utilizatorilor mesaje prin aplicațiile lor de Mobile/Internet banking pentru a le reaminti să revizuiască și să actualizeze periodic setările lor de securitate. De asemenea, aceste bănci afișează bannere antifraudă în aplicațiile lor, iar prin intermediul newsletterelor dedicate siguranței online, oferă exemple concrete de practici frauduloase obișnuite și subliniază importanța utilizării unor parole puternice, autentificarea în două etape și alte practici esențiale pentru securitatea conturilor bancare.
Cum să vă protejați datele bancare de fraude online
În scopul de a combate frauda, organizațiile din mass-media și social media furnizează informații importante despre aplicațiile pe care trebuie să le evitați și cum acestea pot pune în pericol securitatea datelor bancare. Avertizăm împotriva investițiilor false sau încercărilor de fraudă legate de criptomonede sau apeluri telefonice malitioase.
Potrivit sursei citate, pentru a-și proteja siguranța, utilizatorii ar trebui să evite să dezvăluie informațiile de pe cardul lor bancar în orice situație: nume, număr, data de expirare și codul de securitate format din trei cifre aflat pe partea din spate a cardului.
Conform reprezentanților băncilor, aceste informații sunt folosite exclusiv de către utilizator pentru plăți online pe site-uri securizate. Este important ca aceste tranzacții să fie efectuate doar atunci când utilizatorul se află într-o rețea Wi-Fi protejată, pentru a evita eventualele riscuri de securitate.
Potrivit comunicatului, băncile nu vor solicita niciodată informații despre parolele de acces la contul bancar sau datele de pe cardurile bancare.
Dacă vă cer să furnizați datele prin telefon, rămâneți vigilenți și încheiați apelul cât mai curând posibil. Este important să protejați confidențialitatea datelor și să vă asigurați că acestea nu vor fi utilizate abuziv.
În plus, clienții nu trebuie să împărtășească niciodată informații personale de acces la contul lor bancar (cum ar fi numele de utilizator și parola) cu alte persoane.
Nu dezvăluiți PIN-ul și fiți sceptici față de oferte de investiții
Mai mult, în cazul în care trebuie să primească bani, clienții pot furniza IBAN-ul lor, fără a fi nevoie să ofere datele de pe card.
Clienţii nu trebuie să introducă codul PIN de la cardul bancar pe site-uri de internet şi, de asemenea, nu trebuie să îl dezvăluie.
Potrivit sursei citate, clienţii băncilor trebuie să fie precauţi în ceea ce priveşte promisiunile nerealiste legate de investiţii şi să analizeze cu atenţie situaţia. Este important să fie întotdeauna critici şi să ia decizii informate pentru a evita potenţiale pierderi financiare.
“Dacă sună prea bine ca să fie adevărat, este posibil să fie o înşelătorie. Este important să fim sceptici faţă de promisiunile de îmbogăţire rapidă şi uşoară, precum şi faţă de ofertele cu termen limitat. Investiţiile financiare implică riscuri şi nu oferă garantate. Nu trebuie să descărcaţi aplicaţii la cererea unor persoane care pretind că sunt aplicaţii de investiţii, deoarece puteţi fi vulnerabili în faţa tentativelor de fraudare. Dacă sunteţi victima unei astfel de înşelatorii, contactaţi imediat banca şi notificaţi autoritatile”, s-a mai enunțat în comunicat.