Sectoarele de autostradă (Autobahn) din Germania unde nu există restricții de viteză îi atrag ca un magnet pe șoferii dornici de adrenalină.
Din păcate pentru aceștia, autoritățile germane sunt foarte aproape să decidă impunerea unor limite de viteză pe întreaga rețea Autobahn, transmite publicația Automobilwoche, preluată de Economica.
Problema limitării vitezei pe Autobahn se discută de mai mulți ani
Șoferi din toată lumea călătoresc anual cu mașinile în Germania – unii venind chiar de pe alte continente – pentru a vedea cu ochii lor vestitele Autobahn-uri. Pe autostrăzile germane, anumite categorii de vehicule nu au restricții de viteză.
Acest lucru se va schimba, însă, într-un viitor apropiat. Autoritățile germane au restrâns tot mai mult segmentele de autostradă pe care se poate circula cu orice viteză, uneori până la limitele constructive ale mașinilor sau până la cele impuse de instinctul de conservare al celui aflat la volan.
De ani buni, societatea germană discută tot mai aprins pe tema necesității impunerii unor restricții generale de viteză pe întreaga rețea de autostrăzi. Mulți consideră titlul de „singura țară din lume în care există autostrăzi fără limită de viteză” deținut de Germania, un detaliu prea puțin important comparativ cu asigurarea unor condiții optime de trafic.
Un studiu realizat în această primăvară de compania Civey, la solicitarea publicației Automobilwoche, arată că peste două treimi dintre germani (67%) sunt în favoarea impunerii de limite de viteză inclusiv pe segmentele exceptate până acum.
În timp ce majoritatea celor care își doresc impunerea unei limite de 130 km/h, doar 37% din totalul celor chestionați și-au manifestat dorința ca situația să rămână ca până acum, fără impunerea unor limite.
În ce a constat sondajul realizat de Civey
Sondajul Civey a fost realizat în perioada martie-iunie pe un eșantion de 5.000 de șoferi germani. Studiul arată, conform Automobilwoche, că aproape toți cetățenii germani au o opinie referitor la viteza pe autostrăzi. Doar 1% dintre cei chestionați au preferat să răspundă „nu știu”.
„Știm din alte sondaje că diferite perspective se reunesc când vine vorba de limita generală de viteză. Unii sunt preocupați în primul rând de siguranță, alții de protecția mediului sau, mai nou, de libertatea individuală”, consideră Parwiz Torgull, expert în cadrul Civey.
Totodată, tot mai multe opinii iau în calcul noile tendințe de pe piața auto, precum mașinile electrice sau conducerea autonomă. „Pe de-o parte, mașinile electrice nu au emisii directe de CO2, indiferent de viteză. Pe de altă parte, experiența arată că deplasarea cu o mașină electrică pe distanțe lungi, la maximum 120 km/h, este mai prietenoasă cu bateriile”, a spus Torgull, explicând de ce unii germani iau în calcul aceste detalii care, aparent, nu au legătură cu impunerea unor limite de viteză.
Oficialul Civey a mai menționat și că șoferii tineri sunt cei mai mari adversari ai impunerii unor limite de viteză. Mai puțin de jumătate (46%) dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani chestionați au declarat că nu doresc să se impună nici o limită de viteză pe autostradă. În schimb, 24% dintre cei peste 65 de ani se opun limitării vitezei.
Cum văd partidele politice impunerea unor limite de viteză pe Autobahn
Mai mult, atitudinea față de limita de viteză se reflectă și în interesele partidelor politice. Fiecare a doua persoană care simpatizează cu social-democrații s-a delarat în favoarea unei limite de viteză de 130 km/h.
Așa cum era de așteptat, numărul susținătorilor „verzilor” este semnificativ mai mare (85%). Aceștia își doresc o limită de viteză de 130 km/h sau chiar mai mică. Pe de altă parte 39% dintre simpatizanții CDU (Uniunea Creștin Democrată) se opun limitării vitezei pe Autobahn.
Aceste cifre devin mult mai relevante dacă sunt comparate cu un alt studiu – Wahlen/ZDK Politbarometer, realizat în 2013. Acum zece ani, 72% dintre simpatizanții CDU se declarau împotriva impunerii de limite de viteză. Chiar și dintre alegătorii „verzilor” 42% respingeau ideea de limitare.