Oficiul de ȘtiriOficiul de Știri
Font ResizerAa
  • HOME
  • ACTUALITATE
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Pamfletul zilei
  • SPECIAL
    • Analiză
    • Interviuri
    • Anchete
    • Reportaje
  • POLITICA
    • Stiri despre Nicusor Dan
  • BUSINESS
  • LIFE
    • Horoscop
    • Entertainment & Showbiz
    • Cultură
    • Style
    • Health & Fitness
    • De gustibus
    • Casa și grădina
  • SPORT
  • OPINII
  • Gica Contra
Font ResizerAa
Oficiul de ȘtiriOficiul de Știri
Search
  • Breaking News
  • Pamfletul zilei
  • ACTUALITATE
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Special
    • Anchete
    • Reportaje
  • Politică
    • Stiri despre Nicusor Dan
  • Business
  • Life
  • Sport
  • OPINII
  • Gica Contra
  • Echipa
  • Telefon: 0799007711
  • Email: office@oficiuldestiri.ro
Follow US
Oficiul de Știri > Life > Cultură > Atinge-mă la muzeu. Ce fel de experiență e arta cinetică
Atinge-mă la muzeu. Ce fel de experiență e arta cinetică

Atinge-mă la muzeu. Ce fel de experiență e arta cinetică

De Roseti Roxana Publicat 2024-10-17
Distribuie

Atinge-mă este titlul unei expoziții de artă cinetică, ce se desfășoară în România. Probabil unora le sună SF „arta cinetică”, dar e vorba despre o poveste de artă cu trecut, pe care o  aflați de la noi.  

Contents
Principalul exponent în arta cineticăArta cinetică are un „naș”Sentimentul de separare om-mașină

Expoziția Atinge-mă aparține artistului contemporan Horia Hudubeț și poate fi văzută de joi, 17 octombrie, în cadrul unei noi expoziții la Muzeul de Artă Brașov. Arta cinetică derivă din cuvântul grecesc „kinesis”, care înseamnă „mișcare”. Prin urmare, arta cinetică se referă la forme de artă care conțin mișcare. Să vedem cum.

Vizitatorii vor avea parte de o experiență interactivă inedită, ce le permite să se implice direct în modelarea lucrărilor, să devină co-creatori și să exploreze teme profunde legate de conștiință, autocunoaștere și conexiune umană. Expoziția este deschisă publicului până pe 10 noiembrie, iar cei prezenți pot deveni devină parte activă a procesului artistic.

Cine e Horia Hudubeț, cel care explorează concepte ce reflectă stările interioare ale omului contemporan? De la haosul emoțional și pierderea controlului, până la conexiunea umană și puterea mentală. Hudubeț, artist brașovean născut în 1970, a studiat la Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara, secția sculptură, unde a obținut o diplomă de excelență. În 2007 a finalizat un masterat în sculptură, iar în 2011 și-a susținut teza de doctorat cu titlul „Sculptura cinetică în spațiul public”. Locuiește și lucrează în Brașov, unde din 2012 este profesor de sculptură la Liceul Vocațional de Arte Plastice „Hans-Mattis Teutsch”. Activitatea sa artistică se concentrează atât pe sculptura cinetică, de dimensiuni medii și monumentale, cât și pe instalații interactive, având expoziții personale și participări internaționale care reflectă o preocupare constantă pentru interacțiunea dintre artă și mișcare.

Arta cinetică încorporează o mare varietate de stiluri și tehnici, cele mai vechi exemple fiind picturile pe pânză. Acest tip de artă își are originile în artiști celebri de la sfârșitul secolului al XIX-lea, cum ar fi Claude Monet, Edouard Manet și Edgar Degas.

Ce fel de poveste îndelungată se află în spatele acestei arte, oglindită în expoziția lui Hudubeț?

Principalul exponent în arta cinetică

În anii 1920 până în anii 1960 au fost experimente cu noi forme de sculptură, una dintre cele mai proeminente figuri din domeniu la acea vreme fiind Alexander Calder. El urma să devină principalul exponent al artei cinetice timp de mai bine de 20 de ani, potrivit MAD Museum.

În 1941 a produs celebra sa lucrare „Arcul petalelor”, care a prezentat mișcarea creată în mod natural ca urmare a curenților de aer. După cum a spus Calder, arta cinetică s-a străduit „să scoată figurile și peisajul din pânzele tablourilor și să demonstreze incontestabil că arta nu este rigidă”. Artiștii cinetici au folosit mișcarea mecanică sau naturală pentru a crea o nouă relație între artă și tehnologie, inspirată puternic de mișcarea artistică „Dada”, rupând cu convențiile operelor de artă statice tradiționale.

Cu toate acestea, aflăm că vizionarul Calder nu a fost primul care a creat o sculptură mobilă, de fapt, aceasta a fost considerată a aparține lui Vladimir Tatlin cu „Contre-Reliefs Liveres Dans L’espace” – ce prezintă o serie de reliefuri suspendate. Aceasta va fi urmată în 1920 de „Construcția suspendată” a lui Alexandru Rodcenko. în anii 1930, Calder a făcut „McCausland Mobile”, o piesă unică prin care a ales să încorporeze forme pe care alți artiști nu s-ar gândi să le folosească, de exemplu cele care nu erau nici aerodinamice, nici maleabile.

Arta cinetică are un „naș”

Pentru a se asigura că a creat întotdeauna un echilibru mobil, Calder a folosit relații matematice pentru a calcula corect greutățile și distanțele necesare pentru toate formele și piesele implicate în munca sa. Schimbându-și „formulele”, el s-a putut asigura că totul la el e unic și, prin urmare, nu putea fi replicat de alți artiști.

Piesa sa centrală în noul stil de obiecte mobile a fost creația sa din 1966 „Cat Mobile”, care prezenta un cap și o coadă care erau supuse mișcării aleatorii.

Fără îndoială că o faimoasă figură a artei cinetice (sau kinetice) este Jean Tinguely, un pictor și sculptor elvețian care a trăit între 1925 și 1991. El a creat prima sa piesă de artă cinetică la vârsta de doar 12 ani! Și a devenit faimos pentru că folosea obiecte de la gunoi, colectate, pentru a-și face sculpturile. Lucrările sale erau cunoscute pentru felul capricios și neregulat… Unele dintre ele au fost chiar concepute pentru a se autodistruge!

Tinguely era fascinat de mișcare și de modul în care aceasta ar putea afecta modul în care este privit obiectul, de aceea îi plăceau motoarele atașate la lucruri, pentru a face obiectele să se rotească și poate chiar să fie distruse.

Deoarece ideile și direcțiile sale erau atât de diferite față de absolut orice alt artist acceptat din acea vreme, nu a fost o mare surpriză că Jean Tinguely a ajuns rapid să fie văzut ca un rebel – într-adevăr unii artiști expresioniști au mers până la a-l numi șarlatan.  Cu siguranță nu era un fan al formelor tradiționale de artă, cum ar fi picturile statice de șevalet, ceea ce l-a determinat să-și construiască propria mașină – „Metamaticul” – care își putea picta propriile picturi abstracte cu o rată de până la 20.000 pe zi!

Sentimentul de separare om-mașină

În ciuda detractorilor săi printre artiștii vremii, Tinguely a fost extrem de popular în rândul publicului, care, în mod ironic, părea să fie atras de faptul că creațiile sale erau mecanic mai puțin decât perfecte. Unii comentatori notează că natura neregulată, imprevizibilă a mișcării invențiilor lui Tinguely a ajutat la eliminarea sentimentului de separare dintre om și mașină. Asemenea oamenilor, mașinile sale au fost văzute mai degrabă ca mai interesante și amuzante decât ca niște servitori reci, mecanizați.

Tinguely a fost inspirat de Dada și și-a folosit opera pentru a exprima atitudini anarhice, satirice față de mașini și mișcare. Piesa sa din 1960 „Homage to New York”, de exemplu, a sfârșit prin a se autodistruge într-o interpretare violentă de sunet și lumină, portretizând sentimentul larg răspândit de scepticism față de valorile tehnologiei din viața modernă.

În general, la acea vreme, artiștii cinetici și-au format un interes profund pentru analogiile dintre mașini și corpurile umane și și-au folosit munca pentru a sugera că oamenii nu erau decât niște motoare iraționale ale poftelor și îndemnurilor conflictuale…

Exponat din Atinge-mă, expoziția de la muzeul din Brașov
Exponat din Atinge mă expoziția de la muzeul din Brașov

Citiți și: Art Basel Paris. Catinca Tăbăcaru: „Expoziții fascinante, raiul artei contemporane”

Similare

author avatar
Roseti Roxana Redactor
Redactor șef Documentare externă Rompres – actuala Agerpres, editor al Edițiilor de Colecție – Jurnalul Naționa editor al Jurnalului de Duminică – supliment al Jurnalului Național jurnalist online și print la Evenimentul Zilei senior editor la Revista CARIERE contributor la Elita României ș.a.
See Full Bio
LifeStyle Actualitate Business Opinii Politica
social network icon

Loading RSS Feed

Puterea

Loading RSS Feed

Realitatea.net

Urmărește
Oficiul de Stiri

si pe Google News

ULTIMA ORA
Oana Pellea, revoltată în cazul crimei din Prahova: "Poliția știa că e violent… L-au lăsat în pace"
Oana Pellea, revoltată în cazul crimei din Prahova: “Poliția știa că e violent… L-au lăsat în pace”
Ștefan Mandachi, prima reacție după acuzațiile monstruoase ale fostei iubite: “Din respect față de copilul meu…”
Sforăi în somn? De vină ar putea fi și problemele dentare! / Explicația
Andrei Şoşa, patronul clubului Expirat, reţinut pentru trafic de droguri/ Ce s-a găsit în casa lui
Noua rotativă a reciclării premierului: returnezi Bolojan și primești Grindeanu înapoi
Taguri:culturaexpozițiemuzeemuzeu
Distribuie acest articol
Facebook Email Print
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Pamfletul zilei

Noua rotativă a reciclării premierului: returnezi Bolojan și primești Grindeanu înapoi

Noua rotativă a reciclării premierului: returnezi Bolojan și primești Grindeanu înapoi

România intră din nou în “hora reciclării” politice, dar cu aceleași materiale uzate. Poate nu stăm foarte bine la reciclat hârtie, plastic,…

Citeste mai mult
- Advertisement -
Ne gasesti si pe
Social Media
FacebookLike
YoutubeSubscribe
Citeste si:
Scandal cu GDPR la Transelectrica. DOCUMENT
Scandal cu GDPR la Transelectrica. DOCUMENT
Perspective economice noi: rolul întreprinderilor și evoluțiile recente din UE
Noul ministru al Transporturilor va fi Ciprian Șerban, actualul președinte al Camerei Deputaților (surse)
Horoscop zilnic, 18 iunie 2025: Leu, explorezi latura creativă
Ludovic Orban: Prezentarea ideii rotativei guvernamentale, „de-a dreptul scandaloasă”
MAI dezminte zvonurile privind azilul cetățenilor israelieni: „Informații false”
CNAS, despre calitatea de asigurat pentru venituri din drepturi de autor, asocieri, chirii și agricultură
Proteste în educație: Ce discută sindicaliștii din teritoriu înainte de vacanța de vară (surse)
Hurezeanu, alarmat de criza din Orientul Mijlociu: Prioritate pentru negocieri nucleare și ajutor umanitar
Ordin de protecție împotriva lui Ștefan Mandachi: “M-a amenințat de multe ori cu moartea”
Ad imageAd image
  • Termeni si conditii
  • Redactia
  • Despre
  • Cookies
  • Contact
© oficiuldestiri.ro