Conducătorii auto ar trebui să înceapă să-și pregătească automobilele personale pentru sezonul rece, iar asta înseamnă echiparea lor cu anvelope de iarnă.
Pentru prima dată în această toamnă, temperatura în aer a coborât până la 0 grade Celsius în București în noaptea de 9 spre 10 noiembrie, iar specialiștii spun că, în aceste condiții, ar trebui să-și facă programare la service pentru a înlocui roțile de vară cu cele de iarnă.
Oficialii Registrului Auto Român (RAR) reamintesc faptul că toate anvelopele marcate cu M și S, inclusiv cele „all-season”, pot fi folosite pe timp de iarnă. De asemenea, aceștia au precizat și care sunt sancțiunile pe care le riscă șoferii care folosesc anvelope neconforme.
Care sunt cauciucurile conforme pentru sezonul rece
„Știm că ați citit în ultima perioadă despre data la care este obligatoriu să aveți montate anvelopele de iarnă, despre sancțiunile pentru șoferii care folosesc cauciucurile promovate comercial ca fiind «all-season» sau că s-ar fi modificat legea. Chiar dacă vremea încă nu ne duce cu gândul la primii fulgi de zăpadă, Registrul Auto Român clarifică situația anvelopelor de iarnă și respinge teoria conform căreia posesorii de anvelope promovate comercial drept «all season» vor fi sancționați dacă folosesc acest tip de pneu în timpul sezonului rece”, notează cei de la RAR pe pagina oficială de Facebook.
Instituția mi precizează, totodată, că „toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi și zăpadă), sub forma M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională rutieră”.
Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 de modificare și completare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006. Aspectele privitoare la utilizarea anvelopelor de iarnă nu au suferit modificări de la acel moment.
Reprezentanții RAR mai spun că, înainte de a monta anvelopele, „vă recomandăm să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură. Este important de știut că o anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zăpadă și scade distanța de frânare.
Ce spune legislația în vigoare?
În același timp, specialiștii de la RAR avertizează șoferii ce sancțiuni riscă în cazul în care nu folosesc cauciucuri conforme. „Dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu există sancțiuni”.
Altfel spus, obligativitatea echipării mașinilor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de o anumită dată calendaristică și nici de o limită de temperatură care să declanșeze acest proces, ci ține strict de condiţiile meteorologice, dar mai ales de starea drumurilor. Practic, dacă suntem în plin sezon de iarnă, iar mașinile sunt echipate cu cauciucuri de vară, dacă asfaltul este uscat, poliția nu va avea motive pentru a aplica amenzi.
Cu toate acestea „Registrul Auto Român vă recomandă să nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil”, mai explică oficialii RAR.
Cei de la RAR mai arată, totodată, faptul că șoferii care nu își echipează în mod corespunzător vehiculele pentru sezonul de iarnă riscă sancțiuni aspre. „Precizăm că amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, în condițiile specificate de lege, se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă), adică între 1.305 şi 2.900 de lei. În plus, polițiștii rutieri pot reține certificatul de înmatriculare al vehiculului”, mai precizează RAR.