Odată cu sosirea sezonului rece, conducătorii auto din România încep să se preocupe de operațiunea de schimbare a anvelopelor de vară cu cele de iarnă.
Deși această obligativitate a fost introdusă de peste un deceniu în legislația rutieră, încă există șoferi care nu știu cu exactitate când trebuie să facă această operațiune. Unii cred că trebuie să-și echipeze mașinile pentru iarnă până la 1 noiembrie, în timp ce alții sunt siguri că ar trebui să facă acest lucru până cel târziu la 15 noiembrie.
De aceea, ne-am gândit să vă oferim toate informațiile de care aveți nevoie referitor la operațiunea de schimbare a anvelopelor de vară cu cele de iarnă pentru a evita primirea unor amenzi usturătoare.
Ce spune legislația în vigoare?
Circulația în siguranță a automobilelor pe drumurile publice reprezintă o prioritate pentru toți participanții la trafic, indiferent că vorbim despre șoferi, pasageri sau pietoni. Majoritatea țărilor din UE au introdus măsuri legislative menite să reducă riscurile de producere a accidentelor.
Una dintre cele mai importante reglementări care au fost aplicate în România se referă la obligativitatea utilizării unor anvelope specifice anotimpului rece, special concepute pentru a face față condițiilor dificile de iarnă. Obligativitatea utilizării „gumelor” de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă în România prin Ordonanța de Guvern nr. 5/2011 pentru modificarea și completarea OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006.
Altfel spus, obligativitatea echipării mașinilor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de o anumită dată calendaristică și nici de o limită de temperatură care să declanșeze acest proces, ci ține strict de condiţiile meteorologice, dar mai ales de starea drumurilor. Practic, dacă suntem în plin sezon de iarnă, iar mașinile sunt echipate cu cauciucuri de vară, dacă asfaltul este uscat, poliția nu va avea motive pentru a aplica amenzi.
Ce tipuri de anvelope de iarnă există?
Chiar dacă vremea este încă însorită în mare parte a țării, posesorii de automobile au început deja să se gândească la operațiunea de înlocuire a anvelopelor de vară cu cele de iarnă. Din capul locului vă spunem că, la Codul Rutier, nu este stipulată o dată-limită până la care automobilele ar trebui echipate cu anvelopele de iarnă. Cu toate acestea, legislația în vigoare impune anumite condiții privind obligativitatea utilizării acestui tip de pneuri.
Ceea ce trebuie să știți este faptul că toate tipurile de anvelope, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (n.n. – inițialele de la cuvintele englezești „mud and snow” – noroi și zăpadă), îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră. Acestea pot apărea sub forma: M+S, M.S. sau M&S.
De asemenea, este important de știut și faptul că și așa-numitele cauciucuri „all-season” sunt acceptate de legislația în vigoare, cu condiția ca acestea să prezinte marcajele menționate anterior. Conform Registrului Auto Român (RAR), termenul „all-season” este folosit de producătorii de anvelope și reprezintă o denumire comercială, care, însă, nu se regăsește în legislația rutieră națională.
Ce riscați dacă mașina nu este echipată cu anvelope de iarnă?
Cum spuneam, obligativitatea echipării mașinilor cu cauciucuri de iarnă ține de starea drumurilor. Dar, în cazul în care va începe să ningă și, din varii motive, nu ați apucat să vă echipați automobilul cu anvelopele de iarnă, este indicat să nu porniți la drum. În primul rând nu vă veți expune pe dumneavoastră și pe ceilalți participanți la trafic la diferite pericole, iar în al doilea rând veți evita primirea unei amenzi, care nu este deloc de neglijat.
În caz contrar, dacă veți fi surprins circulând cu mașina neechipată corespunzător pentru condițiile de iarnă, așa cum este prevăzut la legea în vigoare, veți risca o sancțiune, care este cuprinsă între 9 și 20 de puncte de amendă.
Ținând cont de faptul că punctul de amendă a fost „înghețat” la 145 de lei, asta înseamnă că amenda pe care o primiți poate fi cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei. Dincolo de amenda propriu-zisă, ca măsură suplimentară, agenții de poliție de la „Rutieră” pot reține și certificatul de înmatriculare al mașinii dumneavoastră.
În cazul nefericit în care ați fi implicat într-un accident de circulație, iar automobilul personal nu este echipat adecvat cu cauciucuri de iarnă, nu veți putea beneficia de despăgubirile acordate de firma de asigurare pentru acoperirea daunelor și a pieselor.
Ce trebuie să mai știți despre anvelopele de iarnă
De asemenea, ca să evitați aglomerația la vulcanizare care se creează atunci când mulți șoferi sunt luați pe nepregătite de prima lapoviță sau ninsoare și se grăbesc să-și schimbe roțile, vă recomandăm să mergeți din timp pentru a monta roțile de iarnă.
Este bine să țineți cont de recomandarea specialiștilor. Aceștia spun că anvelopele trebuie să fie montate atunci când temperaturile scad pe timpul nopții sub 7-8 grade Celsius. Experții în domeniu spun că, de la 6 grade Celsius, cauciucurile de vară nu mai oferă un nivel de aderență corespunzător, mai ales atunci când se frânează brusc.
Este esențial să știți că modul în care se comportă o anvelopă de vară în sezonul rece este complet diferit. Astfel, în condiții de zăpadă, polei sau noroi, cauciucul din compoziția „gumelor” de vară se întărește, ceea ce face ca acestea să nu mai ofere o aderență corespunzătoare.
În același timp, cauciucurile de iarnă diferă de cele de vară în ceea ce privește zona de contact (amprenta) pe șosea, canelurile și rigiditatea benzii de rulare. Astfel, roțile de iarnă au caneluri mai mari pentru un plus de aderență spre deosebire de cele de vară, care au caneluri mai mici și mai puțin adânci.