Atenție la cumpărăturile făcute de pe site-urile Temu și Shein, este recomandarea făcută de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Comisarii ANPC verifică în această perioadă, cele două site-uri de cumpărături și aplicaţii care funcţionează cs o piaţă online.
Potrivit ANPC, controlul se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii.
ANPC sfătuieşte consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri să se informeze cu atenţie, înaintea cumpărării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preţurilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile.
„Acestea sunt susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)” transmite ANPC.

Înainte de încheierea achiziţionării, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului sunt informaţii corecte şi complete privind datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală.)
Trebuie să verifice dacă sunt informaţii privind caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului. „ANPC recomandă ca, în cazul în care întâmpinaţi o problemă atunci când faceţi cumpărături online, să încercaţi o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă. Dacă acest lucru nu funcţionează, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-șal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.

Dacă operatorul economic are sediul social într-un alt stat european, consumatorii se pot adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro/, care îi pot ajuta gratuit când au probleme legate de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european.
„Centrul vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european și vă oferă sprijin gratuit dacă aveţi o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei. În cazul în care soluţionarea nu este posibilă pe nicio altă cale, puteţi formula o reclamaţie accesând https://sesizări.anpc.ro/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României”, subliniază Protecţia Consumatorilor.
Citiți și
Se restricționează accesul în Pasajul Piaţa Presei Libere. Anunțul Metrorex