Conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – ANPC, a supus transparenței decizionale un ordin care va obliga operatorii economici să informeze consumatorii despre adaosul comercial aplicat produselor vândute, în raport cu prețul de bază al producătorului.
”Considerăm că prin proiectul de act normativ se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziţionării produselor, informaţii menite să ajute consumatorii să facă alegeri raţionale, în cunoştinţă de cauză. Protejarea prin opoziţie cu profesionistul a consumatorului, este atributul legislaţiei privind protecţia consumatorilor, de a se erija în garantul protejării cetăţeniilor în calitatea lor de consumatori, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale acestora împotriva unor practici incorecte”, au transmis luni, 17 martie, reprezentanţii ANPC.
Aceștia au subliniat că dreptul la informare al consumatorului este un drept fundamental și un factor esențial în crearea unei piețe transparente.
Așadar, prin informațiile puse la dispoziție, consumatorul poate să-și optimizeze alegerile pe baza propriilor criterii economice, eliminând produsele care nu se aliniază acestora.
”Mai precis, ceea ce lipseşte în prezent, este transparenţa modului în care sunt stabilite preţurile produselor de către operatorii economici pornind de la preţul de bază al producătorului. Pornind de la consecinţele pe care o astfel de lacuna legislativă le generează, se evidenţiază necesitatea adoptării unui mecanism eficient de informare a consumatorilor cu privire la modalitatea de formare a preţului final al unui produs comercializat”, a mai precizat sursa citată.

Ce are drept scop această normă?
Reprezentanții ANPC consideră și susțin cu tărie că este necesar să fie reglementată o normă care să impună operatorilor economici să afișeze, lângă prețul final al produsului comercializat, și adaosul comercial aplicat acestuia, în raport cu prețul de bază al producătorului, pentru a asigura informarea corectă și transparentă a consumatorilor.
Această normă are drept scop informarea ”în mod clar, precis şi neechivoc a consumatorilor cu privire la modul în care este stabilit preţul final al produsului sau al serviciului pe care doreşte să îl achiziţioneze, astfel încât, pe baza informaţiilor necesare, suficiente, verificabile şi uşor de comparat, aceştia să aibă posibilitatea să aleagă acel produs care corespunde exigenţelor lor din punct de vedere al nevoilor şi al posibilităţilor lor financiare”.
Acest ordin a fost pus în transparenţă, iar după 30 de zile va fi trimis spre publicare în Monitorul Oficial.