Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a început, la nivelul întregii țări, o amplă campanie de control detaliat a operatorilor economici din sistemul bancar, anunță instituția. Potrivit ANPC, acţiunea de control în sistemul bancar care se va derula în mai multe etape.
Comisarii ANPC urmăresc, în principal, cum s-a făcut publicitate la credite şi dacă au fost prezentate clienţilor toate riscurile.
”Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a început, la nivelul întregii ţări, o amplă campanie de control detaliat a operatorilor economici din sistemul bancar, privind contractele de credit, împărţită în mai multe secţiuni.
Mai întâi, vor fi verificate contractele de împrumut emise în perioada 2004-2010, până la intrarea în vigoare a Ordonaţei de Urgenţă 50/2010, urmând ca, în etapele ulterioare, să fie verificate celelalte contracte de credit, până în prezent”, anunţă, luni, ANPC, într-un comunicat de presă.
Ce urmăresc comisarii ANPC
”Astfel, actuala tematică naţională de control urmăreşte, în principal, verificarea modalităţii prin care băncile au realizat publicitatea contractelor de credit, cu cercetarea tuturor formelor de publicitate, a felului în care băncile au încheiat contractele de credit şi au acordat şi derulat creditele, cu respectarea prevederilor legale şi a celor specifice activităţii, a celei de informare privind riscurile specifice asociate contractelor de credit care pot conduce la afectarea posibilităţii de plată, a respectării prevederilor legale în cazul elementelor de cost ale creditului (dobânzi, comisioane etc.) şi a combaterii practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, fără a se limita la acestea”, a mai precizat ANPC.
Instituția dă ca exemplu fosta decizie, din instanță, împotriva Raiffeisen Bank SA, bancă de top în România, în urma căreia banca a restituit celor aproximativ 10.800 de clienți suma totală de 25 de milioane de euro (aproape 2.400 de euro per client).