Inspectorii ANPC (Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor) au emis un ordin şi au extins ancheta pentru practici înșelătoare la încă opt instituții bancare.
Instituțiile bancare ar putea fi obligate să recalculeze ratele şi să ofere mai multe variante clienţilor ca să termine de rambursat împrumuturile mai repede, transmite Economedia.
Săptămâna trecută, ANPC a spus că băncile au primit amenzi de 550.000 lei și au fost obligate să emită noi grafice de rambursare.
Băncile ar fi putut să prevadă situaţia dramatică a clienților, susține ANPC

ANPC a anunțat că a extins controalele în domeniul bancar în legătură cu modul de calcul al ratelor, pe care le consideră practici comerciale înșelătoare.
Directorul general al ANPC, Paul Anghel, a anunțat într-o conferință de presă că „în acest moment, Direcția Generală de Control și Serviciile de Produse și Servicii Financiare au încheiat restul de opt procese verbale de constatare a contravenției la alți 8 operatori economici financiar-bancar. cu siguranță, în perioada următoare să vor face referate către domnul președinte, către către comisie, și vor fi date și către celelalte opt instituții”.
La rândul său, preşedintele ANPC spune că băncile ar fi putut să prevadă situaţia dramatică în care au ajuns clienţii care nu şi-au mai putut plăti ratele. „Rata a fost aproximativ 200-220 de euro, timp de 11 ani. Acum avem 320 de euro. Aveam un venit de 3.100 de lei, aproximativ 700 de euro.Am întrebat cât mai este venitul pe care îl au astăzi. 1890 de lei, din care plătesc peste 2 treimi rata la bancă. La un moment dat Robor era 0,16% şi azi este 7%. Ne dăm seama că toată această situaţie uşor de prevăzut ar fi putut proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine”, a declarat șeful ANPC.
În același timp, băncile sunt criticate şi pentru proasta informare a consumatorilor. Atunci când un client merge la bancă pentru a lua un credit, acesta poate opta fie pentru rate egale, fie pentru rate descrescătoare. Însă, de cele mai multe ori, banca este cea care alege în locul clientului.
Explicația ar fi aceea că banca nu îi prezintă clientului cele două opţiuni pe care acesta le are. Potrivit Observatornews.ro, ANPC a emis un ordin care ar trebui să elimine aceste situaţii, iar în perioada următoare băncile ar trebui să cheme clienţii şi să le prezinte mai multe variante de rambursare.
ANPC a extins controlul la alte opt bănci
„Pentru un consumator este mai avantajos un scadenţar cu rate descrescătoare pentru că per total plăteşte mai puţine dobânzi şi face economii de costuri pe termen lung”, a declarat Irina Chiţu, analist financiar, citat de Observatornews.ro.
Există, însă, voci, care spun că Protecţia Consumatorului citează din teorie, iar în practică, s-ar putea ca unii clienţi ai băncilor să nu se încadreze în scenariul ratelor descrescătoare pentru că nu au venitul necesar. Trecerea la acest mod de calcul măreşte ratele. „Ce face acum ANPC e să sfideze aritmetica. Toate băncile din România fac la fel. Au aceeaşi metodă de calcul cu rate fixe. Dacă ANPC-ul vrea să protejeze consumatorii crescându-le ratele, eu cred că ceva este în neregulă”, a declarat Gabriel Biriş, analist fiscal.
Băncile neagă acuzaţiile aduse de ANPC şi ameninţă că îşi vor face dreptate ca să-şi repare imaginea. Între timp, ANPC a extins controlul la alte opt bănci. Şi ele ar putea fi amendate pentru modul în care calculează ratele.
„Gradul de îndatorare şi bonitatea se dovedesc a fi fost doar o rampă de lansare pentru o îndatorare peste puterile de suportabilitate a consumatorilor. Din atâţia consumatori cărora le-am acordat credit, oricum 10-15% vor traversa o perioadă dramatică, dar este asumarea. Cumva e roşia stricată, din lădiţă”, a mai spus Horia Constantinescu.
Băncile au posibilitatea de a contesta ordinul ANPC, care le cere să prezinte clienţilor cu credit mai multe opţiuni de rambursare.