Anna Karenina – celebrul roman al scriitorului Lev Tolstoi, a fost adaptat și montat de-a lungul timpului, în teatru și film, sub diverse forme. Iată că, de data aceasta avem o Anna Karenina cu halucinații, comporament deviant și consum de droguri.
Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Anna Karenina”, după Lev Tolstoi, în regia lui Dumitru Acriș, pe 23 și 24 noiembrie 2024, ora 18:30, la Sala Atelier – Strada Constantin Mille nr. 16.
Dramatizarea a fost realizată de Angelina Roșca, coregrafia este semnată de Ștefan Lupu, video, de Călin Laur, iar scenografia îi aparține tot lui Dumitru Acriș.
Piesa „Anna Karenina” bazată pe romanul lui Lev Tolstoi publicat în anul 1877, continuă să fascineze de un secol și jumătate. Textul romanului examinează la un nivel profund legăturile familiale, infidelitatea, dramele societății, dilemele morale și religioase și decăderea sufletului poporului rus într-o perioadă marcată de modernizare și tehnologizare, duă cum transmit chiar cei de la teatru. Pentru cea mai nouă producție a Teatrului Mic aduce în scenă elemente și accente contemporane vizuale și coregrafice care completează povestea clasică a relațiilor dintre personaje, invitând publicul într-un cadru intim și atemporal, creionat cu delicatețe de regizorul Dumitru Acriș.
„Timpul în care trăim și estetica teatrală modernă predispun spre o relectură scenică a textului clasic. Păstrând esența romanului, am corelat conținutul acestuia cu starea de spirit, mentalitatea, modul de comunicare, gama de sentimente și mediul social al omului de azi. Dincolo de romantismul și lirismul romanului, cu generozitate explorate în multiplele creații artistice de-a lungul timpului, aducem în scenă și ceea ce părea, până în prezent, ascuns, sau abia schițat în roman: stările de maximă tensiune, halucinațiile, comporamentul deviant ale eroinei cauzat de consumul drogurilor”, spune regizorul.

Anna Karenina în trei ședințe cu psihoterapeutul
„Compoziția spectacolului este construită, pe axa lui principală, din trei ședințe ale Annei Karenina cu psihoterapeutul, marcând trei faze semnificative de transformare psihologică a eroinei din care rezultă un final cu totul neașteptat. Am experimentat, dând voce, în plus la ceea ce spun eroii romanului, monologurilor interioare. Efectul l-am obținut prin redefinirea în contextul contemporan al procedeului aparté adus din epocile teatrale apuse. Acest lucru a impus elemente noi de tehnică a jocului actoricesc”, mai a adaugă Dumitru Acriș.
Următoarele reprezentații sunt programate pe 14 și 15 decembrie.
În distribuția amplă sunt: Ana Arkadievna Karenina – Ana Bianca Popescu, Alexei Alexandrovici Karenin – Cristi Iacob , Alexei Kirilovici Vronski – Vlad Logigan / Ionuț Vișan, Constantin Dmitrievici Levin – Alexandru Voicu, Ekaterina Alexandrovna Șcerbațkaia (Kiti) – Antonia Scutaru / Ana Radu, Mama Ekaterinei (Kiti) – Ana Bart, Stepan Arkadievici Oblonski (Stiv) – Andrei Seușan, Daria Alexandrovna Oblonskaia (Dolly) – Oana Pușcatu, Contesa Vronskaia – Andreea Grămoșteanu, Prințesa Betty Tversky – Irina Velcescu, Nicolai Levin – Marian Olteanu, Bătrânul – Virgil Aioanei, Avocatul – Rareș Florin Stoica, Psihanalista – Alina Rotaru, Contesa Lidia – Gabriela Iacob, Maria Nicolaevna – Claudia Prec, Egor Korsunskiy – dirijor, chelner – Vlad Milotoi.
Romanul „Anna Karenina” a fost adaptat și montat de-a lungul timpului în numeroase forme, în teatru și film. Printre cele mai notabile ecranizări se numără versiunea din 1935, regizată de Clarence Brown și adaptarea din 2012, cu Keira Knightley în rolul principal, regizată de Joe Wright. Aceste adaptări continuă să exploreze și să reinterpreteze complexitatea emoțională și socială a poveștii, aducând-o în atenția publicului contemporan.
Despre carte, „pentru ignoranți”
Dar iată cum descrie Dan Sheehan , pe scurt, celebra carte semnată de Tolstoi, cu aluzie la adaptările moderne.
„Pentru ignoranții dintre voi, epicul roman din 1878 al lui Lev Tolstoi – considerat de mulți cea mai mare operă de literatură scrisă vreodată – este povestea unui moscovite frumoasă, dar nefericită în căsătorie, care începe o aventură cu un tânăr ofițer atrăgător. Când se descoperă atracția lor, care scandalizează înalta societate rusă, lumea Annei începe să se destrame și, ei bine, urmează tragedia cu trenul.
După cum v-ați aștepta, Anna Karenina a fost adaptată de multe, de multe, de multe ori în ultimul secol. Pe baza cercetărilor mele ample, au existat cincisprezece filme, șase seriale de televiziune, patru balete, patru opere, două musicaluri, o piesă de teatru singuratică și chiar un roman steampunk combinat bazat pe opusul de 800 de pagini”.
Tot el este cel care adaugă că cea mai apreciată de critici dintre toate Anna Karenina, este performanța Gretei Garbo „care a devenit etalonul cu care au fost măsurate toate viitoarele Anna de pe ecran. După cum scria Graham Greene la acea vreme: „personalitatea Gretei Garbo este cea care „realizează” acest film, care umple modelul adaptării îngrijite și respectuoase cu un fel de simț al măreției romanului”.
Cât privește adaptările contemporane ale romanului, Sheehan consideră că „textul lui Tolstoi este mai mult decât suficient de puternic pentru a rezista acestui tip de tratament”…
Citiți și: Barometru Cultural – Românul s-a mutat pe canapea. Puțini merg la teatru, la cinema sau citesc cărți