Dacă progresele medievale în ceea ce privește plugul nu i-au scos pe țăranii europeni din sărăcie, acest lucru s-a datorat în mare parte faptului că cei care îi conduceau au luat bogăția generată de noile creșteri de producție și au folosit-o pentru a construi catedrale. Economiștii spun că ceva asemănător s-ar putea întâmpla cu inteligența artificială (AI) dacă aceasta va intra în viețile noastre în așa fel încât de beneficiile anunțate să se bucure mai degrabă câțiva decât mulți, notează Reuters.
„IA are un mare potențial – dar potențialul de a evolua în ambele direcții”, susține Simon Johnson, profesor de economie și management global la MIT Sloan School of Management. „Ne aflăm la o răscruce de drumuri”, a subliniat el.
Susținătorii AI prevăd un salt de productivitate care va genera bogăție și va îmbunătăți standardele de viață. Compania de consultanță McKinsey a estimat în iunie că aceasta ar putea aduce anual o valoare adăugată cuprinsă între 14.000 și 22.000 de miliarde de dolari – limita superioară reprezentând dimensiunea actuală a economiei americane.
Incert, inegal și, uneori, de-a dreptul malign
Unii tehno-optimiști merg mai departe, sugerând că, alături de roboți, IA este tehnologia care va elibera în sfârșit omenirea de sarcinile monotone și ne va lansa într-o viață mai creativă și mai plină de timp liber.
Istoria arată că impactul economic al progreselor tehnologice este, în general, incert, inegal și, uneori, de-a dreptul malign.
O carte publicată în acest an de Johnson și de colegul său economist de la MIT, Daron Acemoglu, a analizat o mie de ani de tehnologie – de la plug până la casele de self-checkout – în ceea ce privește succesul lor în crearea de locuri de muncă și răspândirea bogăției.
Internetul a creat locuri de muncă slab calificate
Bilanțul internetului este unul amestecat: a creat multe noi locuri de muncă, chiar dacă o mare parte din bogăția generată a ajuns la o mână de miliardari. Creșterile de productivitate pentru care a fost lăudat cândva au încetinit în multe economii.
O notă de cercetare din iunie a băncii franceze Natixis a sugerat că acest lucru s-a datorat faptului că o tehnologie atât de răspândită precum internetul a lăsat multe sectoare neatinse, în timp ce multe dintre locurile de muncă pe care le-a creat au fost slab calificate – de exemplu cele din lanțul de livrare pentru achizițiile online.
Ce s-a întâmplat odată cu capitalismul agresiv
Într-o economie globalizată, există și alte motive pentru a ne îndoi de faptul că potențialele beneficii ale inteligenței artificiale vor fi resimțite în mod egal. Pe de o parte, există riscul unei competiții nebunești, deoarece guvernele concurează pentru a obține investiții în IA cu reglementări din ce în ce mai laxe.
Pe de altă parte, obstacolele pentru atragerea acestor investiții ar putea fi atât de ridicate încât să lase în urmă multe țări mai sărace. Inovația este partea cea mai ușoară. Mai greu este să o faci să funcționeze pentru toată lumea – și aici intervine politica.
Pentru Johnson de la MIT, apariția căilor ferate în Anglia secolului al XIX-lea, într-o epocă de rapidă reformă democratică, a permis ca de aceste progrese să se bucure o parte mai mare a societății, fie că a fost vorba de un transport mai rapid de alimente proaspete sau de un prim contact cu călătoriile de agrement. Câștigurile democratice similare din alte părți au ajutat milioane de oameni să se bucure de roadele progresului tehnologic până în secolul XX.
Dar Johnson susține că acest lucru a început să se schimbe odată cu capitalismul agresiv al firmelor listate care a marcat ultimele patru decenii. Casele de self-checkout, susține el, sunt un exemplu în acest sens.
Viețile cumpărătorilor nu sunt transformate și nu se creează nicio sarcină nouă
Sindicatele, care și-au pierdut mult din influența pe care o aveau înainte de anii 1980, identifică IA ca fiind o potențială amenințare la adresa drepturilor lucrătorilor, precum și a locurilor de muncă, de exemplu dacă nu există un control uman asupra deciziilor de angajare și concediere luate de IA.
Un sondaj al OCDE, realizat pe un eșantion de aproximativ 5 300 de lucrători și publicat în iulie, a sugerat că AI ar putea aduce beneficii în ceea ce privește satisfacția profesională, sănătatea și salariile, dar a fost considerat, de asemenea, ca prezentând riscuri legate de confidențialitate, de consolidarea prejudecățile la locul de muncă și de suprasolicitare a angajaților la locul de muncă.
„Întrebarea este: va exacerba AI-ul inegalitățile existente sau ar putea de fapt să ne ajute să ne întoarcem la ceva mult mai echitabil? Răspunsul poate fi previzibil…