ANAF va fi reorganizată pentru creșterea eficienței colectării veniturilor la buget. Guvernul discută un proiect de ordonanță de urgență prin care se înființează structuri teritoriale județene Antifraudă.
Guvernul vrea să înființeze structuri județene ale Antifraudei, în cadrul direcțiilor regionale actuale, motivând că inspectorii pierd mult timp pe drumul către un anumit județ.
Structurile teritoriale județene ale ANAF ar urma să devină operaționalizate de la 1 ianuarie 2025, după cum a anunțat ministrul Finanțelor Marcel Boloș, la începutul ședinței de guvern.
De asemenea, apare un post de vicepreședinte pentru digitalizare, Direcția Mari Contribuabili, condusă de Ionuț Mișa, va fi absorbită de ANAF, se dă derogare de la ordonanța austerității pentru achiziții și se introduce răspunderea penală pentru divulgarea secretului de serviciu, conform Economedia.

ANAF se reorganizează în structuri județene
La debutul ședinței de Guvern de joi, premierul Marcel Ciolacu a subliniat necesitatea reorganizării ANAF pentru o mai bună colectarea a banilor la buget.
”Altă prioritate majoră este reorganizarea ANAF, ca să creștem eficiența colectării veniturilor la buget. Este nevoie de o coordonare integrată și, mai ales, de o viziune clară în acțiunea de combatere a fraudei și evaziunii fiscale. Ne-am angajat împreună să modernizăm, să digitalizăm Fiscul, după 32 de ani de așteptări ca să asigurăm servicii mai bune pentru toți cetățenii.”, a anunțat Marcel Ciolacu.
Ministrul Marcel Boloș a completat cu detalii despre acest proces care va începe efectiv la 1 ianuarie 2025.
”Proiectul de ordonanță de urgență prevede reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu obiectivul de a consolida capacitatea instituțională a acesteia în colectarea veniturilor bugetului general consolidat, dar și combaterea fenomenului de evaziune fiscală.
În acest sens, sunt propuse o serie de măsuri care țin de organizarea ANAF-ului de la structurile teritoriale ale Direcției Generale Antifraudă și în special pe operaționalizarea cu data de 1 ianuarie 2025 a structurilor teritoriale județene care privesc combaterea și desfășurarea activităților economice ilicite, pe de o parte, şi, pe de altă parte, un alt set de măsuri este cel cu referire la baza materială a ANAF-ului, astfel încât activitățile operative pe care le desfășoară ANAF-ul în combaterea evaziunii fiscale să aibă mai multă eficiență și o a treia categorie de măsuri este descentralizarea activității Direcției Generale Mari Contribuabili, astfel încât inspecțiile fiscale să poată fi derulate cu o anumită operativitate, tot cu scopul acesta de avea o activitate de colectare cât mai bună la bugetul general consolidat.”, a precizat ministrul Marcel Boloș.

Scopul direcțiilor județene Antifraudă
Guvernul motivează schimbarea prin faptul că inspectorii antifraudă de la sediul regional sunt nevoiți să se deplaseze pe distanțe mari către județele din aria lor de activitate, care duc la cheltuieli mari, la reducerea timpului alocat verificărilor la oboseala angajaților și la riscul de accidente rutiere.
„În prezent, în cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală funcţionează direcţii regionale antifraudă fiscală, aria de activitate a unei structuri regionale antifraudă acoperind mai multe judeţe, astfel cum sunt prevăzute în Anexa nr. 2 la HG nr. 520/2013, cu modificările şi completările ulterioare. Fiecare structură regională antifraudă acoperă o zonă geografică foarte mare cu consecinţe negative în plan material şi funcţional, care conduc şi la afectarea resursei umane implicate din cadrul regionalei antifraudă.
Astfel, din punct de vedere material, deplasarea zilnică de la sediul structurii regionale într-un judeţ din aria de activitate a regionalei necesită cheltuieli majore cu combustibil, mentenanţă autoturisme; din punct de vedere funcţional, distanţa mare până la obiectivul supus verificării situat într-un judeţ, altul decât cel în care este sediul regionalei, are consecinţe în reducerea timpului alocat verificărilor şi/sau generarea de timp de lucru suplimentar (peste timpul normal de lucru). Totodată, deplasările pe distanţe mari pot afecta operativitatea verificărilor şi calitatea controalelor.
Din punct de vedere al resurselor umane implicate, distanţele lungi între obiectivul supus verificării şi sediul regionalei sunt generatoare de oboseală cu consecinţe în operativitatea şi calitatea controalelor, dar şi cu posibile riscuri crescute de accidente rutiere”, arată motivarea Guvernului.