Fotografia cu picioarele cocoțate pe balustrada lojei de la teatru, postată de Alina Ceușan, continuă să facă valuri în social media. Și Alex Tocilescu – scriitor, jurnalist și muzician, a comentat acid în legătură cu amploarea pe care au luat-o lucurile.
După ce toată lumea s-a oripilat de gestul inflenceriței la teatru, iar aceasta a retras fotografia de pe Insta și s-a scuzat (lucru nerecomandat influencerilor de către specialiști în comunicare, dar acesta este alt subiect) au apărut și părerile pro Ceușan și anti hateri, plus fotografii gen „mee too”, care imită sub o formă sau alta „gestul” lui Ceușan.
„Avem iarăși scandal la teatru!”, zice Tocilescu pe Facebook. „Sigur, nu e scandalul pe care mi-l doresc eu (ăla ar fi cu subfinanțarea teatrelor sau cu legislația absurdă care le pune bețe-n roate directorilor), ci e un scandal fals, ca mai toate scandalurile. Dar ce s-a întâmplat?
Păi, s-a întâmplat că influencerița Alina Ceușan (pe modă și lifestyle sau ceva, crecă și pe copii acum) a fost la Odeon, și-a făcut poză cum stă cu picioarele pe balustrada lojei (măcar nu s-a descălțat) și a postat-o pe Insta. Și oamenii s-au supărat că cum dracu’ stă femeia ca nesimțita cu picioarele acolo, că unde-i respectul pentru teatru (scuze, pentru Teatru), că sfânta scândură, că alea-alea, de zici că femeia s-a căcat în Vatican”, punctează Alex Tocilescu, fiul regizorului de teatru Alexandru Tocilescu.
Alex Tocilescu: „Să vezi că acum se uită lumea și mai urât la mine că merg în hanorac la teatru”
Tocilescu vorbește și despre o modă printre corporatiști, ca să arăți că ești cult. „Mbun, io știu că momentan oamenii-s foarte luați din Teatru, că pare-se că e o modă printre corporatiști să arate că-s culți mergând la teatru și povestind după aia cum au fost ei la teatru și cât de mult le-a plăcut cam orice piesă au văzut (judecățile lor de valoare sunt undeva între înduioșătoare și profund enervante), și mai au și expresii de-alea standard de iubitori de teatru gen „o prestație extraordinară”, „jocul actoricesc de mare calitate”, „viziunea regizorală”, etc”, spune el.
Și evidențiază că, de fapt, „majoritatea se trădează că n-au înțeles mai nimic când încep să vorbească despre „tema piesei” și scriu ceva tip compunere de tocilar dintr-a 12-a, da’ anyway, who cares, bine că merg, de unii se și prinde ceva (deși cel mai tare spectacol din FNT, Lippy, a fost primit mai curând cu indiferență de publicul de la TNB)”.
Ada Galeș în postura Alina Ceușan Foto Facebook
Și Carmen Lidia Vidu în „postura” Alina Ceușan. Foto: Facebook
De la Ceușan, la me too
„Dar totuși, chiar dacă-s luați din teatru, hai să fim serioși: nu-i nici o dramă să stai cu picioarele pe balustradă. Mai dă-o dracu’ de balustradă, că nu-i făcută din sângele lui George Vraca și sudoarea lui Beligan, e doar o bucată de lemn învelită în catifea ieftină. Teatrul nu-i despre o balustradă, despre un scaun, despre o clădire; ăsta-i doar snobism de mic-burghez de pe Dâmbovița și cam atât.
Of, să vezi că acum se uită lumea și mai urât la mine că merg în hanorac la teatru”, conchide Alex Tocilescu.
Pe de altă parte cineva, tot pe Facebook, a postat fotografiile pe care și le-au făcut actrița Ana Galeș (care a comentat „vă sugerez să o luați mai ușor cu hate-ul gratuit”) și regizoarea Carmen Lidia Vintu și a comentat: „Acum, dacă Alina Ceușan și-a sters fotografia și și-a cerut scuze, de ce să nu continuăm totuși trendul și să ne urcăm cu picioarele pe sala de teatru? Metoo cu picioarele pe scaunul din față. Ada Galeș, actrița în diferite filme, și Carmen Lidia Vidu regizoare s-au pozat și ele. Frumos, elegant… Wow, ce solidaritate”.
În ceea ce o privește pe Lidia Vântu, așa cum ați putut citi la un moment dat pe oficiuldestiri.ro, nu se află la prima manifestare de genul me too. În martie 2023, regizorul Silviu Purcărete a anunțat că se retrage de pe lista nominalizaților la Premiile UNITER, după ce mai mulți tineri regizori au criticat juriul pentru „ignorarea noii generații de artiști” la nominalizările pentru categoriile „Cel mai bun spectacol” și „Cea mai bună regie”.
Înainte de Ceușan. Beteșuguri incorecte politic
Printre cei care au contestat nominalizările UNITER din 2023 s-a numărat și regizoarea Carmen Lidia Vidu, care a ridicat anumite probleme: excluderea generației de tineri regizori, excluderea totală a femeilor de la premiile principale. În urma acestui scandal, prelungit în social media, Silviu Purcărete s-a retras de la jurizare. nu înainte de a trimite o scrisoare Senatului UNITER. „Domnule Preşedinte, Dragi colegi, Odată demascat, cum aflu, că am 72 de ani, că sînt de parte bărbătească, ca să nu mai pomenim, Doamne fereşte, şi de alte beteşuguri incorecte politic, mi-am dat şi eu seama că nominalizarea mea pentru un premiu de regie este în răspar cu aşteptările unor tineri confraţi şi surori şi generatoare de agitaţie şi indignări.
Mulţumind adînc celor cinci membri ai juriului pentru «rătăcirea» de a mă fi înscris pe lista candidaţilor la premiu, vă rog sa luaţi în considerare retragerea mea dintr-o competiţie pe care nu mi-am dorit-o şi nu mi-o doresc neapărat şi care provoacă atîta amărăciune şi parapon.
Se ştie că în vremuri grele, cu resurse de hrană împuţinate, mamiferele bătrîne sînt îndepărtate şi sacrificate pentru salvarea exemplarelor tinere, iar noi trăim, într-adevăr, vremuri grele. Spre împăciuire şi armonie, propun ca, în locul candidaturii mele, juriul sau chiar Senatul însuşi să desemneze pe unul din tinerii sau, mult mai corect, pe una din tinerele leoaice ale regiei românești. Nimic ironic, doar respect pentru vocea Naturii! Cu mulţumiri şi deosebită stimă, Silviu Purcărete“.
La vremuri noi, teatru nou
Regizoarea a comentat, la rândul ei: „Am crescut într-o societate în care am fost privată de dialog. Mi s-a spus mereu să tac, să nu pun întrebări, să ascult, să nu disturb/deranjez. Teatrul mi-a dat o voce și am s-o folosesc (…) Domnul Silviu Purcărete și-a anunțat retragerea dintre cei nominalizați printr-o scrisoare plină de ironie. Nu-și folosește capitalul de imagine ca să-i susțină pe cei care fac un alt fel de teatru decât al lui, pe cei din generațiile noi, pe regizoare și nici nu se declară împotriva abuzurilor de orice fel.
E vremea să vorbim despre noi formule estetice, despre noi discursuri teatrale, despre un raport echilibrat între vârste, gen, sexe, despre diversitate. Nu putem să continuăm să urlăm, să folosim limbaj barbar la adresa celor care au schimbat și schimbă România“, a fost reacția regizoarei Carmen Lidia Vidu, pe pagina sa de Facebook.
Cât privește derularea scandalului Ceușan, părerile sunt în continuare împărțite. Viața e un teatru…
Citiți și: Oana Pellea, certată de fani că a iertat-o pe Alina Ceușan: “Proștii v-au învins. Dați înapoi în fața unor gunoaie”
Similare
Roseti RoxanaRedactor
Redactor șef Documentare externă Rompres – actuala Agerpres, editor al Edițiilor de Colecție – Jurnalul Naționa editor al Jurnalului de Duminică – supliment al Jurnalului Național jurnalist online și print la Evenimentul Zilei senior editor la Revista CARIERE contributor la Elita României ș.a.