Aeroporturile de prestigiu din Europa și SUA testează inteligența artificială și soluțiile oferite de aceasta pentru a optimiza operațiunile.
Și nu este de mirare. Căci chiar dacă pe hârtie reducerea cu câteva minute a timpului de zbor poate părea fără efecte majore, în fapt ea poate duce la economii uriașe pentru companiile aeriene. Și un serviciu îmbunătățit pentru călători.
Și aceasta pentru că diferența poate să fie determinantă pentru prinderea sau ratarea unei conexiuni. Un aspect care, pentru operatori, înseamnă în primă instanță să țină avioane pe pistă pentru a-i aștepta pe cei care ar trebui îmbarcați. Așadar un efect de domino al întârzierilor. Sau, în cazul în care ecartul de timp este prea mare, să asigure compensații celor obligați să aștepte următoarea cursă. Care pot însemna costuri de cazare și masă sau sume de bani.
Pentru ce folosesc aeroporturile din Europa inteligența artificială
Firesc, atât companiile aeriene, cât și aeroporturile, au căutat soluții pentru a rezolva problema. Iar acum au decis să apeleze la inteligența artificială.
Spre exemplu, la Londra, pe Heathrow, se testează utilizarea tehnologiei AI pentru a îmbunătăți gestionarea traficului. Potrivit oficialilor englezi sistemul va ajuta aeroportul să recupereze din pierderile de capacitate. Iar circa 20% sunt datorate norilor joși și vizibilității reduse din turnul de control.
Heathrow speră să minimizeze întârzierile de zbor utilizând camere ultra-HD, AI avansată și tehnologie de învățare automată. Acestea ar urma să preia controlul de la controlorii umani atunci când condițiile meteo afectează vizibilitatea.
Acest lucru va permite degajarea pistelor într-un mod mai eficient. În plus, va asigura ca următorul zbor să poată sosi sau pleca la timp. Tehnologia este utilizată și la aeroporturile Eindhoven, Schiphol, și Berlin Brandenburg.
Soluțiile alese pe aeroporturile din SUA
Inteligența artificială și-a făcut simțită prezența și pe aeroporturile din SUA. Însă acolo ea vizează procedurile prin care se pot elimina perturbările din timpul perioadelor critice, cum sunt sărbătorile sau vacanțele.
American Airlines a introdus deja o nouă tehnologie pentru a aloca porțile la Aeroportul Internațional Dallas/Fort Worth. Și vorbim despre al doilea cel mai aglomerat aeroport din lume. Sistemul Smart Gating, automatizat, reduce șansele ca avioanele să fie forțate să traverseze de pe o parte a aeroportului pe cealaltă.
Rezultatul a fost o economie medie de două minute de timp de rulare pe zbor – sau 11 ore economisite pe zi – conform operatorului. Pentru pasageri, a însemnat, de asemenea, cu 50% mai puține schimbări de poartă și o reducere a întârzierilor.
Companiile aeriene testează și tehnici mai rapide de îmbarcare. United Airlines a introdus un nou sistem pentru clasa economică, cu pasagerii de pe locurile de la fereastră îmbarcându-se primii, urmați de cei de pe locurile din mijloc și apoi de cei de pe culoar.
“Acest lucru împrăștie oamenii pe culoarul avionului, astfel încât mai mulți oameni să își poată pune bagajele la locul lor în același timp. Acesta este principalul lucru care accelerează procesul de îmbarcare”, explică Jason Steffen, profesor asociat de fizică la Universitatea Nevada, Las Vegas. Compania aeriană susține că tehnica poate economisi până la două minute pe zbor.
O altă soluție este cea aleasă de compania low-cost Frontier Airlines. Care a ales să folosească exclusiv îmbarcarea pe cele două uși ale avionului, în timp ce cu ajutorul IA pasagerii sunt alocați către mijloacele de transport folosite pe pistă. Iar varianta a adus o reducere medie cu 10 minute a timpului de îmbarcare.