Compania Naţională „Administrația Canalelor Navigabile” intenţionează să investească 123,21 milioane lei (TVA inclus) pentru modernizarea fronturilor de aşteptare din Portul Medgidia. Investiția este inclusă într-un proiect de Hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici, aflat în consultare publică pe site-ul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Lucrările sunt estimate să dureze 12 luni.
Administrația Canalelor Navigabile modernizează Portul Medgidia: Investiții de peste 123 milioane lei în fronturile de așteptare. PROIECT
„Ca urmare a studiului de fezabilitate realizat de ACN pentru modernizarea fronturilor de aşteptare (amonte şi aval) din portul Medgidia, valoarea lucrărilor este estimată la 123.213.000 lei cu TVA, din care C+M reprezintă 74.044.000 lei. Durata de execuţie a investiţiei este de 12 luni. Investiţia este inclusă în cadrul proiectului transnaţional FAIRway Danube II, finanţat prin Mecanismul de Interconectare al Europei, contract de finanţare 101122575-22-EU-TC-FAIRway Danube II. Astfel, finanţarea obiectivului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”, se arată în Nota de fundamentare.
La fronturile de aşteptare situate amonte şi aval din gura de intrare în Portul Medgidia se desfăşoară exclusiv operaţiuni tehnice, precum desfacerea şi refacerea convoaielor, fără activităţi de încărcare sau descărcare. Aceste fronturi permit acostarea tuturor tipurilor de nave autorizate pentru navigaţia pe canal.
„Datorită stării tehnice precare, a elementelor constructive ale Duc D’albi lor şi pasarelelor care au fost deteriorate şi căzute în apă, nu este posibilă acostarea în condiţii de siguranţă a convoaielor de barje ce au ca destinaţie de operare a mărfurilor în portul Medgidia sau acostarea în condiţii de siguranţă a navelor in tranzit catre portul Constanta în cazul în care navigaţia pe canal este închisă din motive meteorologice. Frontul din amonte nu are asigurată securizarea/împrejmuirea acestuia cu gard de protecţie. Fronturile de acostare nu au fost prevăzute cu iluminat pe timp de noapte. Accesul personalului navigant de la cheu către fronturi este întrerupt. La solicitarea comandanţilor, nu există posibilitatea furnizării de energie electrică către nave”, se menţionează în document.

În anul 2024, construcţiile şi amenajările hidrotehnice din zonă au fost supuse unei expertize tehnice, care a recomandat remedierea avariilor şi degradărilor identificate, în vederea readucerii fronturilor de aşteptare la nivelul optim de funcţionalitate.
„Lucrările sunt necesare, în principal, la suprastructura şi infrastructura Duc D’Albi lor avariaţi, pasarela pietonală din lungul fronturilor de acostare, pasarela pietonală de legătură cu malul, amortizorii de acostare, bolarzii, balustrada, scările de pe paramentul Duc D’Albilor şi asigurarea adâncimilor de navigaţie în faţa fronturilor de aşteptare, prevederea iluminatului la fronturile de aşteptare, a alimentării cu energie electrică a navelor ce acostează şi a unei împrejmuiri la frontul amonte pentru securizarea acestuia”, mai arată proiectul.
Portul Medgidia se află pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, în interiorul municipiului Medgidia, judeţul Constanţa.
Administraţia Canalelor Navigabile are rolul de administraţie portuară şi de gestionare a căilor navigabile interioare.