Adidas își cere scuze pentru „orice supărare sau suferință cauzată”, după lansarea unei campanii publicitare pentru adidași retro. În centrul campaniei s-a aflat cunoscutul model Bella Hadid. De unde au pornit controversele.
Adidașii din campanie se bazează pe un model lansat pentru prima dată în timpul Jocurilor Olimpice de la Munchen din 1972, potrivit CNN. Jocurile Olimpice de la Munchen sunt faimoase ca fiind evenimentul în care 11 sportivi israelieni au fost luați ostatici și uciși de gruparea teroristă palestiniană cunoscută sub numele de „Septembrie negru”.
Controversa s-a axat pe alegerea de către compania germană de îmbrăcăminte sport a modelului Bella Hadid pentru a prezenta campania. Hadid, care s-a născut în 1996, este americano-palestiniană și a fost o susținătoare proeminentă a eforturilor de ajutorare a palestinienilor.
Adidas a șters apoi toate postările de pe rețelele sociale în care apărea Hadid, în urma criticilor venite din partea grupurilor evreiești și a Israelului. Decizia Adidas de a o elimina pe Hadid de pe rețelele sale de socializare a fost apoi, la rândul său, criticată de voci pro-palestiniene pentru că reduce la tăcere persoanele de origine palestiniană și pentru că pare să se răzbune pe Hadid pe baza moștenirii sale.
CNN nu a putut verifica postările Adidas
CNN nu poate verifica independent postările Adidas, dar capturi de ecran ale acestora au fost difuzate pe scară largă, inclusiv de contul X oficial al statului Israel, în timp ce o fotografie a lui Hadid rămâne pe site-ul Adidas care promovează adidașii. Reprezentanții lui Hadid nu au răspuns încă la solicitarea de comentarii a CNN.
Hadid nu a comentat public controversa pe conturile sale de social media, deși a postat recent o fotografie cu ea însăși – necapitalizată – stând în fața unui panou Adidas, purtând unul dintre topurile producătorului de îmbrăcăminte sport.
„Suntem conștienți că au fost făcute conexiuni cu evenimente istorice tragice – deși acestea sunt complet neintenționate – și ne cerem scuze pentru orice supărare sau suferință cauzată”, a declarat un purtător de cuvânt al Adidas într-o declarație trimisă vineri la CNN. „Ca urmare, revizuim restul campaniei. Credem în sport ca o forță unificatoare în întreaga lume și ne vom continua eforturile de a susține diversitatea și egalitatea în tot ceea ce facem”, a adăugat compania.
Adidas a ales-o pe Bella Hadid, care e „vocală”
Hadid, al cărui tată este dezvoltatorul imobiliar palestiniano-american Mohamed Hadid, a vorbit frecvent despre violența împotriva palestinienilor și despre războiul în curs din Gaza.
În octombrie anul trecut, Bella Hadid a scris într-o declarație postată pe Instagram: „Inima mea sângerează de durere din cauza traumei pe care o văd desfășurându-se, precum și a traumei generaționale a sângelui meu palestinian”, făcând referire la cei uciși de raidurile aeriene și operațiunile militare israeliene din Gaza – în prezent peste 38.000 de persoane în total, potrivit Ministerului Sănătății din enclavă.
„Plâng pentru familiile israeliene care s-au confruntat cu durerea și consecințele zilei de 7 octombrie”, a adăugat ea, referindu-se la ziua în care militanții palestinieni au ucis aproximativ 1.200 de persoane în Israel și au luat mai mult de 250 de persoane ostatice.
Controversa, pe rol
Pentru Comitetul evreiesc american, alegerea unui „model anti-Israel vocal pentru a aminti această Olimpiadă întunecată este fie o neglijență masivă, fie intenționat inflamatorie”.
Atunci când a fost contactat de CNN pentru a răspunde la această critică, un purtător de cuvânt al AJC a declarat că „această critica a Adidas de a o face pe Bella Hadid una dintre fețele acestei campanii nu are nimic de-a face cu etnia ei, ci cu istoricul ei de comentarii anti-Israel și antisemite”, fără a furniza dovezi pentru aceste acuzații, potrivit Aleph.
ADL nu a fost de acord cu Hasan și și-a întărit criticile la adresa lui Hadid într-o declarație trimisă la CNN. Controversa Adidas a intervenit cu o săptămână înainte de ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris.
Modelul american Bella Hadid a vorbit după ce a apărut în campania Adidas care a fost criticată pentru ceea ce marca a numit conexiuni „neintenționate” cu Jocurile Olimpice de la Munchen din 1972, potrivit BBC.
Adidas și-a cerut ulterior scuze și a spus că își va „revizui” campania
Hadid, care este pe jumătate palestiniană, a declarat: „Sunt șocată, sunt supărată și sunt dezamăgită de lipsa de sensibilitate din această campanie”. „Nu m-aș implica niciodată cu bună știință în ceva care are legătură cu o tragedie de orice fel”, a spus Hadid într-o declarație distribuită luni seară pe Instagram. „Înainte de lansarea campaniei, nu aveam cunoștințe despre legătura istorică cu evenimentele atroce din 1972”.
Ea a continuat: „Dacă aș fi știut, din suflet vă spun, nu aș fi participat niciodată”.
„Echipa mea ar fi trebuit să știe, Adidas ar fi trebuit să știe și ar fi trebuit să fac mai multe cercetări, astfel încât și eu să aflu, să înțeleg și să vorbesc. Nu cred în ură sub nicio formă, inclusiv în antisemitism. Conectarea eliberării poporului palestinian cu un atac atât de tragic este ceva care mă doare. Palestina nu este sinonimă cu terorismul, iar această campanie a evidențiat fără intenție un eveniment care nu reprezintă cine suntem”. Hadid s-a descris ca fiind o „mândră femeie palestiniană”. „Voi fi mereu alături de poporul meu din Palestina, în timp ce voi continua să pledez pentru o lume fără antisemitism”, a continuat ea.
„Antisemitismul nu are loc în eliberarea poporului palestinian.