Black Friday face parte din tradiția americană și s-a propagat la nivel mondial . Doar că la români s-a propagat atipic: în țara noastră se pare că Black Friday durează o lună, ba mai mult: a apărut și Black Monday și Black Month.
În această perioadă au curs valuri informațiile și comunicatele pentru Black Friday (inclusiv de la ANPC) pe tema că românii ar trebui să se informeze temeinic despre reduceri, sau să fie atenți la fraudele online.
„În această perioadă majoritatea persoanelor sunt atrase de prețul redus al produselor, dar important este ca în momentul în care analizăm aceste prețuri, să fim atenți la anumite elemente pe care noi le-am transmis publicului prin comunicatele de presă pe care le-am formulat. Mai mult de atât, aș menționa aici faptul că aceste reduceri nu se referă la toate produsele dintr-un magazin, de exemplu”, spune Sebastian Hotca, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
El a mai evidențiat că, chiar dacă pe panoul magazinului sau în mediul online există acel afișaj cu Black Friday, cumpărătorii trebuie să fie atenți că această reducere nu se aplică tuturor produselor comercializate în magazin sau în mediul online pe acel site. „De asemenea, se oferă reduceri de până la 50%. O atenție deosebită trebuie remarcată și aici, pentru faptul că până la 50 nu înseamnă de 50%. Aceasta poate fi și de cinci sau 10%, iar uneori suntem tentați să credem că acest până la 50% reprezintă, de fapt, un 50% în ansamblu”, a punctat Sebastian Hotca la Radio România Actualități.
Black Friday – un fenomen în România
Hotca a vorbit și despre un fenomen în ceea ce privește Black Friday, în România: „Pe de altă parte, aș menționa și perioada campaniei de reduceri, pentru că doar în România se pare că Black Friday durează o lună. Dar – ba mai mult, a apărut și Black Monday și Black Month.
Și, deseori, în loc ca această campanie să se desfășoare într-o singură zi, Black Friday, cum îi și spune la nivel internațional, această campanie de reduceri este denumită generic și împărțită în anumite etape, de aceea veți observa atât pe site, cât și în magazine, sub anunțul de Black Friday, o mențiune referitoare la perioada campaniei și etapele în care aceasta se desfășoară”.
Cu alte cuvinte, comercianții s-au gândit că un „Black Friday pe bucăți” le aduce mai mult profit. La întrebarea dacă există eventuale sancțiuni pentru comercianții care încearcă să vândă mai mult în perioada de reduceri, cu oferte incorecte sau chiar false, șeful ANPC a răspuns că sancţiunile sunt valabile nu doar în această perioadă, ci tot timpul, pe tot parcursul anului.
ANPC nu poate asigura protecție în cazul cumpărăturilor online în afara UE
„Legea e valabilă oricând, doar că operatorii economici profită, încearcă să profite de aceste perioade de reduceri și lansează unele mesaje -desigur, politici de marketing – care pot induce în eroare consumatorii. Noi de acea am lansat aceste sfaturi pentru consumatori, pentru a-i pune oarecum în gardă ca să fiu mai mai exact”, a mai precizat Sebastian Hotca.
Șeful ANPC a punctat încă ceva important, cu privire la drepturile consumatorilor. Este vorba despre o informație pe care, poate, nu mulți o știu: „Un element extrem de important pentru toți consumatorii este în cazul cumpărăturilor online pe platformele care sunt din afara Uniunii Europene.
Este foarte important să rețină faptul că ANPC și orice altă instituție la nivel european nu poate asigura protecție sau apărarea, sau garantarea drepturilor consumatorilor în cazul cumpărăturilor de pe astfel de platforme din afara UE. Pentru că s-au întâmplat deseori, au avut loc situații în care consumatorii ne-au întrebat ce facem dacă am cumpărat, nu știu, din China, din Australia, nu ştiu unde. Nu avem competențe în vederea soluționării unor sesizări împotriva unor operatori economici care comercializează astfel de produse, pe astfel de platforme.