Trecerea la noile norme Euro 7 pentru emisiile automobilelor noi ar duce la creșteri directe ale costurilor de 4 până la 10 ori mai mari decât cele estimate de Comisia Europeană, potrivit ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile).
Practic, potrivit directorului general al ACEA, viitoarele norme de poluare vor scumpi în medie mașinile cu peste 2.000 de euro. În același timp, acestea nu vor aduce beneficii asupra mediului înconjurător pentru care erau menite.
Normele Euro 7 ar trebui să intre în vigoare în iulie 2025
Comisia Europeană a prezentat în 2022 propunerile referitoare la viitoarele norme Euro 7, care ar urma să intre în vigoare în iulie 2025, dar până acum au dat naștere la o serie de controverse.
Astfel, producătorii de automobile, care de o bună perioadă încoace au investit sume mari în electrificare, se tem că, odată cu introducerea normelor Euro 7, vor fi nevoiți să investească în motoare termice.
În același timp, înalți oficiali din industrie nu văd cu ochi bun aceste reguli. Spre exemplu, ministrul Transporturilor din Cehia, Martin Kupka, este de părere că „în forma actuală, normele de poluare Euro 7 pun în pericol industria auto din întreaga Europă”. La rândul său, Sigrid de Vries, directorul general al ACEA spune că normele Euro 7 nu vor aduce nici un beneficiu, ba dimpotrivă.
În opinia acesteia, normele Euro 7 vor crește costurile de producție ale mașinilor, dubițelor, camioanelor și autobuzelor. Ele nici nu vor aduce beneficii asupra mediului înconjurător pentru care erau menite.
Cu cât s-ar scumpi mașinile odată cu normele Euro 7
Un studiu realizat de Frontier Economics calculează costurile per vehicul la aproximativ 2.000 de euro pentru mașini și camionete cu motor termic și aproape de 12.000 de euro pentru camioanele și autobuzele diesel.
Aceste cifre sunt de 4 până la 10 ori mai mari comparativ cu estimările Comisiei Europene privind trecerea la normele Euro 7. Aceste estimări vorbeau despre o creștere cu 180-450 de euro la mașini și camionete și 2.800 euro pentru camioane și autobuze. Estimările cuprind doar costurile directe de producție, în primul rând pentru echipamente și investiții.
Costurile suplimentare nu corespund prețurilor de achiziție. În schimb, cresc și mai mult prețurile pentru utilizatorii finali. Prin urmare, creșterile de preț ar fi probabil mai mari decât cifrele citate în studiu.
UE are cele mai stricte standarde din lume
Cu normele actuale Euro 6, Uniunea Europeană are cele mai cuprinzătoare și stricte standarde din lume pentru emisiile de poluanți, precum NOx și particulele. Gazele de eșapament sunt la un nivel abia măsurabil datorită tehnologiei de ultimă generație.
„Industria auto europeană se angajează să reducă în continuare emisiile în beneficiul climei, mediului și al sănătății. Cu toate acestea, propunerea Euro 7 pur și simplu nu este modalitatea corectă de a face acest lucru, deoarece ar avea un impact extrem de scăzut asupra mediului la un cost extrem de ridicat”, este de părere Sigrid de Vries, director general ACEA.
„Se vor obține beneficii mai mari pentru mediu și pentru sănătate prin tranziția la electrificare, înlocuind vehiculele mai vechi pe drumurile UE cu modele Euro 6/VI”, a mai spus aceasta.
Pe lângă costurile directe, normele Euro 7 vor declanșa costuri indirecte, cum ar fi un consum mai mare de combustibil. Pe durata de viață a unui vehicul, acest lucru ar putea crește costurile cu combustibilul cu 3,5% – în valoare de 20.000 euro suplimentară pentru camioanele pe distanțe lungi și 650 euro pentru mașini și camionete.
Aceste costuri indirecte, care sunt ignorate în evaluarea de impact a Comisiei Europene, vin pe lângă costurile directe. Acestea s-ar adăuga la costul total al deținerii unui vehicul, punând presiuni financiare suplimentare asupra consumatorilor și întreprinderilor. Și asta, într-un moment de inflație ridicată și de creștere a prețurilor la energie.