Ministerul Agriculturii din Polonia a recomandat guvernului să încerce să cumpere activele poloneze ale gigantului francez de supermarketuri Carrefour, care dorește să se retragă din această țară.
Acestea ar putea fi apoi folosite pentru a crea o rețea de retail alimentar deținută de stat, care ar ajuta la contestarea „dominației lanțurilor de discount străine” și ar sprijini fermierii polonezi și alți producători, spune ministerul, potrivit Notes from Poland.
Carrefour a început să examineze vânzarea afacerii sale din Polonia la începutul acestui an, atrăgând interesul unor competitori europeni majori, inclusiv Auchan din Franța, Kaufland din Germania, Netto din Danemarca, Silpo din Ucraina și Żabka din Polonia, potrivit relatărilor din presă.
Ministerul Agriculturii declară că dorește ca Grupul Alimentar Național (KGS), deținut de stat, să se alăture licitației pentru cele aproape 850 de magazine Carrefour. Decizia finală în această privință va fi luată de Ministerul Activelor Statului, care supraveghează KGS.
Carrefour și geopolitica actuală
Recomandarea Ministerului Ariculturii marchează acum prima mișcare formală către crearea unui lanț autohton de retail alimentar susținut de capital de stat. Ideea a fost lansată anterior în 2020 de fostul guvern Legii și Justiției (PiS), dar nu s-a materializat niciodată.
Potrivit ministerului, KGS ar putea oferi producătorilor polonezi de alimente o piață mai sigură și ar putea contribui la stabilizarea prețurilor. Grupul, concentrat în prezent pe achiziții și procesare, ar dobândi o prezență comercială la nivel național.
„O condiție cheie pentru dezvoltarea ulterioară a agriculturii poloneze… este crearea unei piețe comerciale naționale”, i-a scris ministrul agriculturii, Stefan Krajewski, ministrului activelor de stat, Wojciech Balczun. „Acest lucru este deosebit de important, având în vedere dominația lanțurilor de discount străine, care duce la un monopol, și provocările care decurg din situația geopolitică actuală”, a adăugat ac acesta.
Carrefour ar urma să vândă operațiunile din Polonia
Majoritatea celor mai mari lanțuri de supermarketuri din Polonia sunt deținute de străini, cum ar fi Biedronka (portugheză), Lidl (germană), Kaufland și Auchan.
Krajewski spune că un retailer deținut de stat și susținut de stat ar contribui, de asemenea, la crearea unui sistem de distribuție mai eficient pentru fermierii polonezi și alți producători. Gigantul francez de supermarketuri Carrefour ar urma să-și vândă operațiunile din Polonia, unde este unul dintre cei mai mari retaileri, cu 923 de magazine.
Firma confirmă că își analizează opțiunile, dar spune că nu a luat încă o decizie finală. Recomandarea ministerului a fost primită pozitiv de grupurile din industria alimentară și de sindicate.
Ce ar putea declanșa „cazul” Carrefour
Uniunea Producătorilor și Angajatorilor din Industria Cărnii (UPEMI) a declarat că anunțul „ar putea fi unul dintre cele mai importante evenimente pentru industria agroalimentară poloneză din acest an” și și-a exprimat sprijinul pentru această idee, relatează serviciul de știri din industrie Wiadomości Handlowe.
Alfred Bujara, șeful secretariatului național pentru bănci, comerț și asigurări de la Solidarity, cel mai mare sindicat din Polonia, a declarat, de asemenea, pentru serviciul de știri Portal Spożywczy că propunerea este „o idee foarte bună”, care ar putea ajuta nu numai fermierii, ci și firmele comerciale mici și mijlocii.
Guvernul polonez are în vedere lansarea unui lanț de magazine alimentare de stat. Acest lucru ar ajuta la protejarea profiturilor fermierilor polonezi și ar împiedica alți comercianți cu amănuntul să crească prețurile alimentelor pentru consumatori, spun doi miniștri.
850 de puncte de vânzare Carrefour în Polonia
Carrefour operează una dintre cele mai mari rețele de retail din Polonia, cu aproape 850 de puncte de vânzare în șase formate.
Conform site-ului web al companiei, portofoliul său include peste 90 de hipermarketuri și peste 150 de supermarketuri, alături de șapte magazine en-gros și discount. Majoritatea locațiilor sunt magazine mai mici, cu peste 530 de magazine de proximitate și specializate la nivel național.
Carrefour deține, de asemenea, active substanțiale dincolo de magazinele sale. În Polonia, deține 45 de centre comerciale, aproape 40 de benzinării și cinci depozite centrale care susțin operațiunile sale logistice.
Lanțul are în vedere, de asemenea, vânzarea celor aproape 460 de magazine ale sale din România, iar printre cumpărătorii interesați se numără cel mai mare lanț de magazine de proximitate din Polonia, Żabka, care s-a extins recent în România, mai notează Notes from Poland. Cel mai mare lanț de magazine de proximitate din Polonia, Żabka, a deschis al 100-lea magazin al mărcii sale românești, Froo, la un an de la lansarea acolo.
„Învățăm de la consumatorii locali și punem bazele unei prezențe pe termen lung în România”, spune vicepreședintele Żabka, conchide Notes from Poland.









