Condusul pe timp de iarnă este de cele mai multe ori o adevărată provocare chiar și pentru șoferii mai experimentați, mai ales în condiții dificile de drum.
În ultimele ore, în unele regiuni ale țării, șoselele au fost acoperite cu un strat gros de zăpadă, iar vizibilitatea este scăzută, ceea ce îngreunează circulația. Mai mult decât atât, în unele zone s-a format polei, iar șoferii au avut nevoie de ajutor pentru a putea înainta cu mașinile.
Pentru a călători în siguranță îți oferim în continuare câteva sfaturi utile care sperăm să-ți fie de folos în cazul în care vei porni la drum și vei întâlni astfel de condiții dificile.
Mergi cu mașina în service pentru o verificare

Înainte de a pleca într-o călătorie pe timp de iarnă este indicat să faci un drum într-un service pentru o verificare a motorului, frânelor, suspensiilor, sistemelor de răcire, încălzire, dezaburire și degivrare.
Păstrează distanța față de mașina din față
Pe timp de iarnă, distanța pe care o ai în față de mașina din față trebuie să fie mai mare decât în condiții de drumuri uscate. Experții spun că aderența roților scade invers proporțional cu perioada de frânare.
Adaptează viteza la condițiile de drum
Când șoseaua este acoperită cu zăpadă, polei sau gheață se recomandă să reduci viteza într-atât încât să poți controla cu ușurință mașina evitând derapările la schimbările de direcție. De asemenea, pentru a putea aborda virajul în condiții de siguranță, nu trebuie să bruschezi volanul și pedala de accelerație, iar când te apropii de o curbă, frânează înainte de a începe efectiv să rotești volanul.
Nu trebuie să bruschezi comenzile
Iarna se recomandă ca pentru plecarea de pe loc să folosești treapta a doua a cutiei de viteze pentru a elimina riscul de patinare. În plus, când rulezi pe un drum acoperit cu zăpadă sau cu gheață, nu trebuie să accelerezi brusc, ci să apeși pedala de accelerație progresiv și să schimbi cât mai repede într-o treaptă de viteză superioară. În caz contrar, riști să scapi mașina de sub control. De asemenea, nu trebuie nici să frânezi violent pentru că poate apărea fenomenul de derapare, potrivit site-ului RAC.
Echipează mașina cu anvelope de iarnă
Conform Codului Rutier este obligatoriu să-ți echipezi mașina cu anvelope de iarnă. Acestea conțin siliciu, un material moale care, în condiții de temperaturi scăzute, devine elastic și face ca acest tip de pneuri să devină foarte aderente pe zăpadă. În plus, o maşină echipată cu „gume” de iarnă este mult mai manevrabilă.
Folosește frâna de motor
Utilizarea frânei de motor este recomandată mai ales pe timpul iernii atunci când carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei. În acest caz, aderența anvelopelor cu suprafața de rulare este redusă, iar o frânare bruscă poate provoca deraparea mașinii și, implicit, producerea unui accident rutier. Dacă mașina derapează, nu frâna sub nici o formă, ci folosește frâna de motor pentru a recupera tracțiunea. La urcarea unei pante se recomandă folosirea unei trepte de viteză superioare celei cu care s-ar circula pe uscat, iar la coborâre trebuie folosită o treaptă inferioară.
Ține ambele mâini pe volan

Indiferent de condițiile de drum, trebuie să ții ambele mâini volan în poziția „9 şi un sfert” și niciodată să nu le îndepărtezi pentru a „buton” telefonul ori pentru a mânca un sandwich sau pentru a bea dintr-o sticlă cu apă. Astfel, în cazul unei derapări, vei putea controla mai ușor mașina, iar pentru asta va trebui să privești în direcţia în care dorești să se deplaseze mașina. Instinctiv, vei roti volanul în direcţia respectivă.
Orice ar fi, nu te panica!
Dacă mașina pierde aderența, nu intra în panică. Tot ceea ce ai de făcut este să iei piciorul din „gaz” și să te asiguri că roțile sunt îndreptate în direcția în care dorești să mergi. Dacă mașina derapează va trebui să rotești ușor volanul. Spre exemplu, dacă partea din spate a mașinii alunecă spre dreapta va trebui să rotești volanul spre dreapta, iar dacă mașina derapează spre stânga va trebui să virezi spre stânga. Orice ar fi, nu lua mâinile de pe volan și nu frâna violent pentru că vei pierde controlul asupra automobilului.
Folosește faza de întâlnire
În cazul în care conduci pe ninsoare abundentă asigură-te că sunt pornite farurile pe faza de întâlnire. În această situație, luminile de zi nu sunt suficiente deoarece nu întotdeauna se aprind și luminile din spate ale mașinii tale. Dacă vizibilitatea este sub 100 de metri va trebui să aprinzi și luminile de ceață, însă nu uita să le stingi când vizibilitatea se îmbunătățește.
Condu prin zăpadă!
Dacă drumul nu a fost curățat se recomandă să nu conduci pe urmele lăsate de mașinile care rulează în fața ta deoarece zăpada bătătorită este de obicei înghețată și nu oferă aderență. De aceea, îți recomandăm să conduci prin zăpada proaspătă, care este mai moale și mai aderentă. Deși mulți șoferi evită acest lucru, trebuie să știi că zăpada ajută la tracțiune. Concret, dacă rulezi cu mașina prin zăpadă moale, profilul roților de iarnă se va încărca cu zăpadă proaspătă și îți va oferi te o aderență mai bună.